Tuottavuuden lisääminen tulospalkitsemisen avulla
Koiranen, Laura (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella henkilöstön tuottavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja niiden johtamista sekä kehittämistä ja lisätä ymmärrystä tuottavuuteen vaikuttamiseen. Lisäksi haluttiin löytää keinoja, joiden avulla myyntiorganisaation tuottavuutta voitaisiin lisätä palkitsemisen avulla, ja luoda teorian sekä kyselytutkimuksen pohjalta tuottavuutta lisäävä tulospalkitsemisen konsepti asuntosijoitusyhtiö Kojamolle.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa perehdyttiin tuottavuuden eri kirjallisuuden pohjalta tuottavuuden näkökulmiin, motivaation syntymiseen sekä tarkasteltiin erilaisia tapoja mitata ja kehittää tuottavuutta ja palkitsemista palveluorganisaatiossa. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa selvitettiin kyselytutkimuksen avulla myyntihenkilöstön nykyinen käsitys tulospalkitsemisen toimivuudesta ja palkitsemisen perusteista, sekä selvitettiin henkilöstön näkökulmasta ne tekijät, jotka vaikuttavat eniten tuottavuuteen ja motivaatioon oman työn näkökulmasta. Tutkimuksen perusteella henkilöstön tyytyväisyys ja motivaatio olivat korkealla tasolla, ja nykyinen käytössä ollut tulospalkitsemisen malli sekä perusteet olivat melko hyvin tiedossa. Henkilöstö kuitenkin koki, että tavoitteiden asettamisen sekä arviointi-, ja palkkion maksuajanjakson tulisi olla nykyistä yhden vuoden väliä huomattavasti lyhyempi, ja suosituimmaksi jaksoksi valikoitui kolmen kuukauden välein maksettava tulospalkkio. Lisäksi vastaajat kokivat, että suorituksen arviointi ja palkkionmaksaminen olisi motivoivampaa ryhmäkohtaisena nykyisen henkilökohtaisen suoriutumisen sijaan. Tutkimustulosten mukaan palkkio voisi olla muutakin kuin rahallista, erityisesti ryhmän palkitsemisen osalta ja suurin osa henkilöstöstä olisi valmis kokeilemaan uudenlaista tulospalkitsemisen mallia.
Työn lopputuloksena luotiin tulospalkitsemisen konsepti yhtiön palkitsemispolitiikan ja tulospalkkiojärjestelmän jatkokehityksen pohjaksi. Olennaista oli koota yhteen keinoja kehittää ja mitata myyntihenkilöstön tuottavuutta, unohtamatta yrityksen visiota asumisen edelläkävijänä ja asiakkaan ykkösvalintana.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa perehdyttiin tuottavuuden eri kirjallisuuden pohjalta tuottavuuden näkökulmiin, motivaation syntymiseen sekä tarkasteltiin erilaisia tapoja mitata ja kehittää tuottavuutta ja palkitsemista palveluorganisaatiossa. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa selvitettiin kyselytutkimuksen avulla myyntihenkilöstön nykyinen käsitys tulospalkitsemisen toimivuudesta ja palkitsemisen perusteista, sekä selvitettiin henkilöstön näkökulmasta ne tekijät, jotka vaikuttavat eniten tuottavuuteen ja motivaatioon oman työn näkökulmasta. Tutkimuksen perusteella henkilöstön tyytyväisyys ja motivaatio olivat korkealla tasolla, ja nykyinen käytössä ollut tulospalkitsemisen malli sekä perusteet olivat melko hyvin tiedossa. Henkilöstö kuitenkin koki, että tavoitteiden asettamisen sekä arviointi-, ja palkkion maksuajanjakson tulisi olla nykyistä yhden vuoden väliä huomattavasti lyhyempi, ja suosituimmaksi jaksoksi valikoitui kolmen kuukauden välein maksettava tulospalkkio. Lisäksi vastaajat kokivat, että suorituksen arviointi ja palkkionmaksaminen olisi motivoivampaa ryhmäkohtaisena nykyisen henkilökohtaisen suoriutumisen sijaan. Tutkimustulosten mukaan palkkio voisi olla muutakin kuin rahallista, erityisesti ryhmän palkitsemisen osalta ja suurin osa henkilöstöstä olisi valmis kokeilemaan uudenlaista tulospalkitsemisen mallia.
Työn lopputuloksena luotiin tulospalkitsemisen konsepti yhtiön palkitsemispolitiikan ja tulospalkkiojärjestelmän jatkokehityksen pohjaksi. Olennaista oli koota yhteen keinoja kehittää ja mitata myyntihenkilöstön tuottavuutta, unohtamatta yrityksen visiota asumisen edelläkävijänä ja asiakkaan ykkösvalintana.