Yritysvastuuraportointiin vaikuttavat tekijät suomalaisissa pörssiyrityksissä
Kiiski, Kaisa (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella suomalaisten pörssiyritysten vastuullisuusraportointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen esikuva-artikkelina on Carmelo Reverten (2009) tutkimus ”Determinants of Corporate Social Responsibility Disclosure Ratings by Spanish Listed Firms”, jossa vastaava tutkimus on toteutettu espanjalaisella aineistolla. Tutkimuksen alussa esitellään vastuullisuutta käsittelevän kirjallisuuden merkittävimmät teoreettiset viitekehykset, joita tämän tutkimuksen rajauksessa ovat legitimiteetti-, sidosryhmä- sekä media-agendateoria.
Seuraavaksi tutkimuksessa käydään läpi tekijöitä, joilla on aikaisemmissa tutkimuksissa todettu olevan vaikutusta yritysten vastuullisuusraportointiin. Näitä tekijöitä ovat yrityksen koko, toimialan herkkyys, yrityksen kannattavuus sekä yrityksen medianäkyvyys. Aikaisempien tutkimuksien pohjalta johdetaan hypoteesit näistä jokaisesta tekijästä. Nämä yritystä ja toimialaa kuvaavat tekijät kattavat myös kaikki vastuullisuuden osa-alueet, joita ovat taloudellinen, sosiaalinen sekä ympäristöön liittyvä. GRI-raportointiohjeistuksen Triple Bottom Line -ajattelun mukaisesti yrityksen menestystä tulisi perinteisen taloudellisen mittaamisen lisäksi tarkastella myös sosiaalinen ja ympäristönäkökulma huomioiden.
Tutkimuksessa mitataan lineaarisella regressioanalyysillä yrityksen koon, toimialan herkkyyden, yrityksen kannattavuuden sekä yrityksen medianäkyvyyden yhteyttä vastuullisuusraportointiin. Riippuvuutta näiden tekijöiden ja yrityksen vastuullisuusraportoinnin välillä etsitään TBL-ajattelun mukaisesti jokaiselta vastuullisuuden osa-alueelta. Taloudellinen, sosiaalinen sekä ympäristöön liittyvä vastuullisuusraportointi muodostavat kaikki oman regressioyhtälönsä, minkä lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan myös kaikkia vastuullisuuden osa-alueita yhdistävää muuttujaa.
Saatujen tuloksien mukaan yrityksen koolla ja kannattavuudella on positiivinen riippuvuus yrityksen vastuullisuusraportointiin suomalaisten pörssiyritysten kohdalla. Toimialan herkkyydellä tai medianäkyvyydellä ei aikaisemmista tutkimuksista poiketen havaittu tässä tutkimuksessa yhteyttä yrityksen vastuullisuusraportointiin.
Seuraavaksi tutkimuksessa käydään läpi tekijöitä, joilla on aikaisemmissa tutkimuksissa todettu olevan vaikutusta yritysten vastuullisuusraportointiin. Näitä tekijöitä ovat yrityksen koko, toimialan herkkyys, yrityksen kannattavuus sekä yrityksen medianäkyvyys. Aikaisempien tutkimuksien pohjalta johdetaan hypoteesit näistä jokaisesta tekijästä. Nämä yritystä ja toimialaa kuvaavat tekijät kattavat myös kaikki vastuullisuuden osa-alueet, joita ovat taloudellinen, sosiaalinen sekä ympäristöön liittyvä. GRI-raportointiohjeistuksen Triple Bottom Line -ajattelun mukaisesti yrityksen menestystä tulisi perinteisen taloudellisen mittaamisen lisäksi tarkastella myös sosiaalinen ja ympäristönäkökulma huomioiden.
Tutkimuksessa mitataan lineaarisella regressioanalyysillä yrityksen koon, toimialan herkkyyden, yrityksen kannattavuuden sekä yrityksen medianäkyvyyden yhteyttä vastuullisuusraportointiin. Riippuvuutta näiden tekijöiden ja yrityksen vastuullisuusraportoinnin välillä etsitään TBL-ajattelun mukaisesti jokaiselta vastuullisuuden osa-alueelta. Taloudellinen, sosiaalinen sekä ympäristöön liittyvä vastuullisuusraportointi muodostavat kaikki oman regressioyhtälönsä, minkä lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan myös kaikkia vastuullisuuden osa-alueita yhdistävää muuttujaa.
Saatujen tuloksien mukaan yrityksen koolla ja kannattavuudella on positiivinen riippuvuus yrityksen vastuullisuusraportointiin suomalaisten pörssiyritysten kohdalla. Toimialan herkkyydellä tai medianäkyvyydellä ei aikaisemmista tutkimuksista poiketen havaittu tässä tutkimuksessa yhteyttä yrityksen vastuullisuusraportointiin.