Verkostojen PR-toiminta sosiaalisessa mediassa. Tarkastelussa Team Finlandin maakuvaviestintä Twitterissä
Kestilä, Jenny (2019)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Valtiot pyrkivät erottumaan toisista valtioista edukseen niin, että ne houkuttelisivat maahan vierailijoita ja uusia investointeja sekä tarjoaisivat kotimaisten tuotteiden viennille uusia mahdollisuuksia. Näiden tavoitteiden toteutumista voidaan edistää rakentamalla myönteisiä mielikuvia maasta. Tätä työtä kutsutaan maakuvatyöksi, ja Suomen valtionhallinnossa tästä vastaa Team Finland –verkosto. Yksi maakuvatyön osa- alueista on maakuvaviestintä, jota verkosto toteuttaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada selville, minkälaista mielikuvaa Team Finlandin toteuttama maakuvaviestintä luo Suomesta.
Tutkimuksessa maakuvaviestintää tarkastellaan tammikuussa 2017 julkaistujen 237 tviitin sisällöistä. Tviitit on kerätty Team Finlandin operoimalta Twitter-tililtä, joka on nimeltään This is Finland. Tutkimuksen menetelmänä käytetään diskurssianalyysia, jota täydennetään analysoimalla löydettyjen diskurssien retorisia vakuuttavuuden keinoja. Toistuvat diskurssit kertovat, mistä aiheista Team Finlandin maakuvaviestintä koostuu. Retoriset keinot puolestaan kertovat, miten näistä asioista on viestitty mahdollisimman vakuuttavasti.
Tutkimuksessa selvisi, että Team Finland –verkoston maakuvaviestintä koostui kolmesta eri diskurssikategoriasta, jotka olivat yhteiskunta, kulttuuri ja luonto. Näiden kolmen kategorian sisällä oli lisäksi teemoja, joita nostettiin esiin maakuvaviestinnässä. Viestinnän teemat olivat stereotyyppisiä representaatioita eli oletettuja viestejä Suomesta. Teemat olivat selvästi sidottuja aineiston keruuaikaan, mikä näkyi esimerkiksi teemoissa talvi ja juhlavuosi. Retorinen analyysi paljasti, että eri diskurssikategorioissa viestittiin eri tavalla. Yhteiskuntadiskurssikategorian kielenkäyttö oli selvästi vakavampaa ja loi asiantuntijuutta verkostolle. Kulttuuri- ja luontodiskurssikategoriat loivat myönteistä ja pehmeämpää kuvaa Suomesta. Tutkimuksessa saatiin selville, että tammikuussa 2017 Team Finlandin maakuvaviestinnän eetos rakentui niin järjestä kuin tunteestakin. Viestinnällä halutaan nostaa Suomea esiin vahvana osaajana eri osa-alueilla ja samalla antaa kuva helposti lähestyttävästä kauniista ja puhtaasta maasta.
Tutkimuksessa maakuvaviestintää tarkastellaan tammikuussa 2017 julkaistujen 237 tviitin sisällöistä. Tviitit on kerätty Team Finlandin operoimalta Twitter-tililtä, joka on nimeltään This is Finland. Tutkimuksen menetelmänä käytetään diskurssianalyysia, jota täydennetään analysoimalla löydettyjen diskurssien retorisia vakuuttavuuden keinoja. Toistuvat diskurssit kertovat, mistä aiheista Team Finlandin maakuvaviestintä koostuu. Retoriset keinot puolestaan kertovat, miten näistä asioista on viestitty mahdollisimman vakuuttavasti.
Tutkimuksessa selvisi, että Team Finland –verkoston maakuvaviestintä koostui kolmesta eri diskurssikategoriasta, jotka olivat yhteiskunta, kulttuuri ja luonto. Näiden kolmen kategorian sisällä oli lisäksi teemoja, joita nostettiin esiin maakuvaviestinnässä. Viestinnän teemat olivat stereotyyppisiä representaatioita eli oletettuja viestejä Suomesta. Teemat olivat selvästi sidottuja aineiston keruuaikaan, mikä näkyi esimerkiksi teemoissa talvi ja juhlavuosi. Retorinen analyysi paljasti, että eri diskurssikategorioissa viestittiin eri tavalla. Yhteiskuntadiskurssikategorian kielenkäyttö oli selvästi vakavampaa ja loi asiantuntijuutta verkostolle. Kulttuuri- ja luontodiskurssikategoriat loivat myönteistä ja pehmeämpää kuvaa Suomesta. Tutkimuksessa saatiin selville, että tammikuussa 2017 Team Finlandin maakuvaviestinnän eetos rakentui niin järjestä kuin tunteestakin. Viestinnällä halutaan nostaa Suomea esiin vahvana osaajana eri osa-alueilla ja samalla antaa kuva helposti lähestyttävästä kauniista ja puhtaasta maasta.