Muutosviestintä toimitusjärjestelmän uudistuksessa: Tarkastelussa Lännen Median toimittajien kokemukset
Keskitalo, Laura (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten muutoksesta viestintä toteutuu toimitusjärjestelmän käyttöönotossa. Tutkimuksen kohteena oli Lännen Median toimitusjärjestelmäuudistus, joka toteutettiin keväällä 2017. Tutkimus toteutettiin Lännen Median toimittajille lähetetyn kyselyn avulla. Teoreettinen viitekehys koostui viestinnän ja käyttöönoton teorioista, joiden pohjalta kysely laadittiin. Tutkimuksessa selvitettiin, miten toimittajat kokivat viestinnän uuden toimitusjärjestelmän käyttöönotossa. Lisäksi tutkittiin, miten järjestelmän käyttöönottoprosessia voitaisiin kehittää viestinnän avulla.
Vastauksista selvisi, että toimittajat olivat yleisesti tyytyväisiä uudistuksen viestintäkanaviin ja niiden käyttöön, tiedon määrään sekä viestinnän tapaan ja sujuvuuteen. Uudistuksen tavoitteet olivat lähes kaikille toimittajille selkeitä, mikä osaltaan kertoo onnistuneesta viestinnästä. Mahdollisuudet tulla kuulluksi ja vaikuttaa uudistukseen koettiin puolestaan melko huonoiksi. Lisäksi parannettavaa löytyi viestinnän nopeudessa ja jatkuvuudessa, joidenkin viestintäkanavien käytössä sekä uudistuksen hyödyistä viestinnässä.
Tutkimustulokset vahvistavat käsitystä vuorovaikutuksen tärkeydestä muutoksen viestinnässä. Sanomalehtien toimitukset voisivat hyödyntää toimittajien osaamista ja kokemusta toimitusjärjestelmän käyttökoulutuksessa. Siten entistä useampi toimittaja voisi osallistua muutoksen toteutukseen, mikä lisäisi vuorovaikutusta. Osa koulutettavista saattaa mieluummin kysyä apua kollegalta kahden kesken kuin opetustilanteessa. Järjestelmän käyttöönottoprosessia voitaisiin kehittää kiinnittämällä huomiota viestinnän vuorovaikutteisuuteen, viestintäkanavien monipuoliseen hyödyntämiseen sekä järjestelmän hyödyistä viestimiseen. Koulutus on tärkeä osa järjestelmän käyttöönottoa. Sen tukena kannattaisi hyödyntää sähköisiä ja painettuja ohjelehtisiä, koska niiden kautta käyttäjä saa apua aina sitä tarvitessaan. Tutkimuksen perusteella myös järjestelmän käytettävyys vaikuttaa käyttäjien kokemuksiin muutoksesta.
Vastauksista selvisi, että toimittajat olivat yleisesti tyytyväisiä uudistuksen viestintäkanaviin ja niiden käyttöön, tiedon määrään sekä viestinnän tapaan ja sujuvuuteen. Uudistuksen tavoitteet olivat lähes kaikille toimittajille selkeitä, mikä osaltaan kertoo onnistuneesta viestinnästä. Mahdollisuudet tulla kuulluksi ja vaikuttaa uudistukseen koettiin puolestaan melko huonoiksi. Lisäksi parannettavaa löytyi viestinnän nopeudessa ja jatkuvuudessa, joidenkin viestintäkanavien käytössä sekä uudistuksen hyödyistä viestinnässä.
Tutkimustulokset vahvistavat käsitystä vuorovaikutuksen tärkeydestä muutoksen viestinnässä. Sanomalehtien toimitukset voisivat hyödyntää toimittajien osaamista ja kokemusta toimitusjärjestelmän käyttökoulutuksessa. Siten entistä useampi toimittaja voisi osallistua muutoksen toteutukseen, mikä lisäisi vuorovaikutusta. Osa koulutettavista saattaa mieluummin kysyä apua kollegalta kahden kesken kuin opetustilanteessa. Järjestelmän käyttöönottoprosessia voitaisiin kehittää kiinnittämällä huomiota viestinnän vuorovaikutteisuuteen, viestintäkanavien monipuoliseen hyödyntämiseen sekä järjestelmän hyödyistä viestimiseen. Koulutus on tärkeä osa järjestelmän käyttöönottoa. Sen tukena kannattaisi hyödyntää sähköisiä ja painettuja ohjelehtisiä, koska niiden kautta käyttäjä saa apua aina sitä tarvitessaan. Tutkimuksen perusteella myös järjestelmän käytettävyys vaikuttaa käyttäjien kokemuksiin muutoksesta.