Kiirekausi ja sen vaikutus tilintarkastajan vaihtamiseen
Kelkka, Laura Katrina (2019)
Kelkka, Laura Katrina
2019
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tilintarkastuksen kiirekausi johtuu siitä, että suurin osa yrityksistä päättää tilikautensa vuoden lopussa. Kiirekauden aikana työpaineet kasvavat ja siitä syystä tilintarkastuksen laatu saattaa kärsiä, mikä voi taas vahingoittaa asiakassuhdetta. Aikaisempien tutkimusten mukaan kiirekauden aikana vaihdetaan epätodennäköisemmin tilintarkastajaa johtuen korkeista vaihtamisen transaktiokustannuksista. Toisaalta, kiirekauden työmäärän kasvaessa myös todennäköisyys vaihtaa tilintarkastajaa kasvaa, johtuen mahdollisesta asiakassuhteen vahingoittumisesta.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, onko kiirekaudella vaikutusta asiakkaan toimesta tapahtuvaan tilintarkastajan vaihtamiseen yhdysvaltalaisten yritysten keskuudessa. Tutkielmassa keskitytään eroihin tilintarkastajan erottamisessa ja irtisanoutumisessa. Lisäksi tavoitteena on selvittää, onko työmäärän kasvulla vaikutusta tilintarkastajan erottamiseen. Halutaan myös selvittää tilintarkastusyhteisön koon merkitys vaihtamistilanteissa. Tutkielman pohjana ovat Lópezin ja Petersin (2011) sekä Fengin (2013) tutkimukset aiheesta. Aineisto koostuu yhdysvaltalaisista, tilintarkastajaa vaihtaneista yritykset vuosina 2013-2016. Tutkimusmenetelmänä käytetään logistista regressiota.
Tutkielman luettuaan lukija saa käsityksen kiirekauden vaikutuksista tilintarkastajan erottamiseen. Lisäksi lukija saa ymmärrystä tilintarkastajan vaihtamistilanteiden eri syistä. Aikaisempien tutkimusten perusteella odotettiin, että kiirekauden yritys erottaisi tilintarkastajansa epätodennäköisemmin verrattuna muihin yrityksiin. Väitteelle ei kuitenkaan saatu vahvistusta. Lisäksi odotettiin, että tilintarkastajan työmäärä vaikuttaisi positiivisesti tilintarkastajan erottamiseen. Merkitsevää positiivista vaikutusta ei kuitenkaan havaittu. Toisaalta tutkimustulosten perusteella havaittiin, että tilintarkastuspalkkion suuruus vaikuttaa positiivisesti asiakkaan päätökseen erottaa tilintarkastaja. Tutkielmassa odotettiin myös, että kiirekauden yritykset vaihtaisivat epätodennäköisemmin tilintarkastajaa ei-Big4 –yhteisöstä Big4 –yhteisöön verrattuna muihin yrityksiin, mutta myöskään tälle väitteelle ei saatu vahvistusta. Toisaalta havaittiin, että yrityksen koko vaikuttaa positiivisesti siihen, että kiirekauden yritykset vaihtavat ei-Big4 –yhteisöstä Big4 –yhteisöön.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, onko kiirekaudella vaikutusta asiakkaan toimesta tapahtuvaan tilintarkastajan vaihtamiseen yhdysvaltalaisten yritysten keskuudessa. Tutkielmassa keskitytään eroihin tilintarkastajan erottamisessa ja irtisanoutumisessa. Lisäksi tavoitteena on selvittää, onko työmäärän kasvulla vaikutusta tilintarkastajan erottamiseen. Halutaan myös selvittää tilintarkastusyhteisön koon merkitys vaihtamistilanteissa. Tutkielman pohjana ovat Lópezin ja Petersin (2011) sekä Fengin (2013) tutkimukset aiheesta. Aineisto koostuu yhdysvaltalaisista, tilintarkastajaa vaihtaneista yritykset vuosina 2013-2016. Tutkimusmenetelmänä käytetään logistista regressiota.
Tutkielman luettuaan lukija saa käsityksen kiirekauden vaikutuksista tilintarkastajan erottamiseen. Lisäksi lukija saa ymmärrystä tilintarkastajan vaihtamistilanteiden eri syistä. Aikaisempien tutkimusten perusteella odotettiin, että kiirekauden yritys erottaisi tilintarkastajansa epätodennäköisemmin verrattuna muihin yrityksiin. Väitteelle ei kuitenkaan saatu vahvistusta. Lisäksi odotettiin, että tilintarkastajan työmäärä vaikuttaisi positiivisesti tilintarkastajan erottamiseen. Merkitsevää positiivista vaikutusta ei kuitenkaan havaittu. Toisaalta tutkimustulosten perusteella havaittiin, että tilintarkastuspalkkion suuruus vaikuttaa positiivisesti asiakkaan päätökseen erottaa tilintarkastaja. Tutkielmassa odotettiin myös, että kiirekauden yritykset vaihtaisivat epätodennäköisemmin tilintarkastajaa ei-Big4 –yhteisöstä Big4 –yhteisöön verrattuna muihin yrityksiin, mutta myöskään tälle väitteelle ei saatu vahvistusta. Toisaalta havaittiin, että yrityksen koko vaikuttaa positiivisesti siihen, että kiirekauden yritykset vaihtavat ei-Big4 –yhteisöstä Big4 –yhteisöön.