Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sananvapaus kaupallisessa viestinnässä

Jalonen, Outi (2019)

 
Katso/Avaa
osuva_8798.pdf (624.5Kb)
Lataukset: 


Jalonen, Outi
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan sananvapauden rajoittamista kaupallisessa viestinnässä oikeushenkilön näkökulmasta. Tutkinnan kohteena ovat, mitkä tekijät rajoittavat oikeushenkilön markkinointia ja mainontaa sananvapauden osalta ja kuinka pitkälle sitä voidaan rajoittaa. Lisäksi yksityisyyden suoja tulee esille sananvapautta käsiteltäessä. Kaupallinen viestintä on markkinointia ja mainontaa eri muodoissa toteutettuna.

Tutkielmalla pyritään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: missä määrin oikeushenkilön on sallittua käyttää kaupallista viestintää markkinoidessaan tuotteitaan tai palveluitaan? Sekä toisaalta, mikä on oikeushenkilön ja kaupallisen viestinnän asema sananvapauden alueella nykypäivänä? Tavoitteena on myös saada vastauksia kuluttajansuojan, alkoholin ja tupakan kaupalliseen viestintään sekä melko uutena tutkinnan kohteena olevaan digitaaliseen markkinointiin sananvapauden osalta. Milloin markkinoinnissa ollaan menty liian pitkälle, ja mikä voidaan sallia nyky-yhteiskunnassa?

Sananvapaus kaupallisen viestinnän alueella on hyvin rajoittunutta verrattuna esimerkiksi poliittiseen viestintään, ja sananvapaus on kyseisellä alueella heikko. Voidaan myös todeta, että raja, jossa sananvapautta markkinoinnin osalta voidaan käyttää, on epäselvä. Eniten sananvapautta kaupallisessa viestinnässä rajoitetaan alkoholin ja tupakan alueella vedoten kansanterveyden suojeluun. Lisäksi tuomioistuimilla on suuri päätäntävalta erityisesti kuluttajansuojaa koskevissa säännöksissä, joten kyseisten kuluttajansuojaa koskevien säännösten perusteella oikeushenkilön on vaikea etukäteen tietää kaupallista viestintää suunnitellessaan, mikä lopulta sallitaan ja mikä ei.

Kaupallinen viestintä sekoittuu yhä enemmän yhteiskunnalliseen viestintään sekä sosiaalisessa mediassa harjoitettavaan viestintään, jonka vuoksi tulisi keskittyä yhä enemmän viestien sisältöön eikä siihen, missä ne esitetään. Mielenkiintoiseksi tuleekin muodostumaan tulevaisuudessa, kuinka paljon sähköistä markkinointia tullaan rajoittamaan sananvapauden osalta, koska vielä toistaiseksi oikeushenkilöt kykenevät markkinoimaan internetissä huomattavasti vapaammin kuin perinteisissä viestimissä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [5997]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste