Tuloksellisuutta ja tuottavuutta toimintolaskentamallin avulla: case Maaseutuvirastosta Ruokaviraston maaseutulinjaan
Itkonen, Stina (2019)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustalla on Valtion taloushallinnon strategia 2020, jonka tavoitteena on parantaa valtionhallinnon tuottavuutta. Virastot ovat tulosvastuussa tulosohjaavalle mi-nisteriölleen. Jotta virastot saavat mahdollisimman luotettavaa tietoa päätöksentekoonsa ja kyetäkseen tuottavuusvaatimuksiin, on virastoilla oltava tehokas kustannuslaskentajär-jestelmä. Virastojen siirryttyä valtionhallinnon yhteiseen seurantakohdemalliin, valtion-hallinnossa pystytään tarkemmin seuraamaan kustannuksia eri seuratankohteiden tasolla. Valtiokonttori on laatinut virastoille sopivan, toimintolaskentamalliin pohjautuvan kus-tannuslaskentamallin, jota virastojen tulee hyödyntää järjestelmiä kehittäessään.
Tutkielman tavoitteena on kehittää toimintolaskentamalli yhdelle virastolle hyödyntä-mällä valtion yhteistä kustannuslaskentamallia sekä hyödyntää haastatteluista saatuja vastauksia tutkimuskysymyksien ratkaisemiseksi. Kohdevirastoksi on valittu Maaseutu-virasto. Teoriaosuuden kirjoittamisen jälkeen valtionhallinnossa päätettiin yhdistää Maa-seutuvirasto, Elintarviketurvallisuusvirasto ja Maanmittauslaitoksen tietopalvelukeskus uudeksi Ruokavirastoksi. Tutkielman case-organisaatioksi muutettiin tämän jälkeen Ruokaviraston maaseutulinja, joka sisältää Maaseutuviraston organisaation ja toiminnot.
Tutkimuksessa käsitellään toimintolaskentaa menetelmänä ja kuvataan tekijöitä, jotka vaikuttavat toimintolaskennan onnistuneeseen implementointiin. Tutkimuksessa kuva-taan toimintolaskennan implementoinnin vaiheet, toimintolaskennasta saatavat hyödyt sekä esitellään case-organisaatio.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja konstruktiivista tutkimusmene-telmää haastattelemalla esimiehiä ja controllereita. Kyselyt suoritettiin yhtä sähköposti-kyselyä lukuun ottamatta haastatteluin. Vastaukset analysoitiin jakamalla vastaukset teemoihin, jonka jälkeen etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen tuloksena Ruokaviraston maaseutulinjalle on kehitetty toimintolaskenta-malli, jota tullaan käyttämään viimeistään elokuussa 2019 tulossopimuksen väliraporttiin.
Tutkielman tavoitteena on kehittää toimintolaskentamalli yhdelle virastolle hyödyntä-mällä valtion yhteistä kustannuslaskentamallia sekä hyödyntää haastatteluista saatuja vastauksia tutkimuskysymyksien ratkaisemiseksi. Kohdevirastoksi on valittu Maaseutu-virasto. Teoriaosuuden kirjoittamisen jälkeen valtionhallinnossa päätettiin yhdistää Maa-seutuvirasto, Elintarviketurvallisuusvirasto ja Maanmittauslaitoksen tietopalvelukeskus uudeksi Ruokavirastoksi. Tutkielman case-organisaatioksi muutettiin tämän jälkeen Ruokaviraston maaseutulinja, joka sisältää Maaseutuviraston organisaation ja toiminnot.
Tutkimuksessa käsitellään toimintolaskentaa menetelmänä ja kuvataan tekijöitä, jotka vaikuttavat toimintolaskennan onnistuneeseen implementointiin. Tutkimuksessa kuva-taan toimintolaskennan implementoinnin vaiheet, toimintolaskennasta saatavat hyödyt sekä esitellään case-organisaatio.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja konstruktiivista tutkimusmene-telmää haastattelemalla esimiehiä ja controllereita. Kyselyt suoritettiin yhtä sähköposti-kyselyä lukuun ottamatta haastatteluin. Vastaukset analysoitiin jakamalla vastaukset teemoihin, jonka jälkeen etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen tuloksena Ruokaviraston maaseutulinjalle on kehitetty toimintolaskenta-malli, jota tullaan käyttämään viimeistään elokuussa 2019 tulossopimuksen väliraporttiin.