Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pelaaminen kuuluu kaikille. Konsolipelien ja pelikonsoleiden saavutettavuus

Hämäläinen, Taru (2018)

 
Katso/Avaa
osuva_8171.pdf (1.898Mb)
Lataukset: 


Hämäläinen, Taru
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin pelikonsoleissa ja konsolipeleissä otetaan huomioon niiden saavutettavuus. Saavutettavuudella tarkoitetaan laitteen tai järjestelmän käyttöön saamista ja käytön helppoutta riippumatta käyttäjän ominaisuuksista, kuten vammasta. Aineistona olivat kolme pelikonsolia, niille julkaistut yksinoikeuspelit sekä peliyritysten verkkosivut. Pelien heuristista arviointia varten eri tahojen julkaisemien saavutettavuusohjeistuksien perusteella luotiin kymmenen pelien saavutettavuuden heuristiikkaa, joita sovellettiin pelien ja pelikonsoleiden heuristisessa arvioinnissa. Tavoitteeseen etsittiin vastausta neljästä eri näkökulmasta: peliyritysten, pelien ja pelikonsolien, peligenrejen ja vammatyyppien näkökulmista.

Eri vammaisuuden tyypit asettavat rajoituksia pelaamiselle vammasta riippuen. Esimerkiksi kuulovammaisten on vaikea seurata peliä, jonka dialogia ei ole tekstitetty. Peliyritykset toivat saavutettavuuden esiin esimerkiksi nostamalla sen yrityksen arvoksi, esittelemällä tuotteidensa saavutettavuusominaisuuksia ja kuuntelemalla vammaisia pelaajia. Mikäli yrityksellä oli paljon saavutettavuusaiheisia verkkosivuja, oli myös sen tuotteissa saavutettavuus toteutunut hyvin. Peleissä ja konsoleissa saavutettavuutta edistivät niiden asetusvalikoissa olevat asetukset, jotka hyödyttivät erityisesti kuulovammaisia esimerkiksi erilaisten äänien säätömahdollisuudella. Kaikkein vähiten asetusmahdollisuuksia oli näkövammaisten saavutettavuuden parantamiseen. Pelien genreistä löytyi piirteitä, jotka saattavat vaikuttaa pelien saavutettavuuteen eri vammaistyypeille. Näitä ovat esimerkiksi seikkailupelien monimutkaisten pulmien ratkaiseminen ja ajopelien tarkkuutta vaativa ohjaus.

Tutkimuksen perusteella pelikonsoleissa ja konsolipeleissä saavutettavuus otetaan huomioon niiden asetusvalikoissa erilaisilla pelaamista helpottavilla asetuksilla. Tällaisia ovat esimerkiksi pelien tekstitysmahdollisuus ja ohjauksen muokkausasetukset. Suurten konsolivalmistajien julkaisemissa yksinoikeuspeleissä on, ainakin perustasolla, otettu huomioon erilaiset saavutettavuusseikat, vaikka niille ei olisikaan erikseen saavutettavuusasetusvalikkoa. Tutkimuksessa laadittiin pelien saavutettavuuden 14 kohdan heuristiikkalista, jota voitaisiin soveltaa pelikehityksessä, jotta yleisemmät saavutettavuusseikat tulisi huomioitua.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [5997]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste