Mobiilisovellukset tuomassa yhteen työnhakijaa ja rekrytoijaa
Jurgens, Kristina (2019)
Jurgens, Kristina
2019
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten mobiilisovellukset muuttavat työnhakua ja rekrytointia. Tavoitteeseen etsittiin vastausta kahden tutkimuskysymyksen avulla: millaisen viestintä- ja kohtaamiskanavan alan mobiilisovellukset tarjoavat ja miten työnhaku ja rekrytointi ovat muuttumassa digitalisaation vaikutuksesta. Tutkimusta varten haastateltiin alan asiantuntijoita ja analysoitiin työnhaku- ja rekrytointisovelluksia. Menetelminä käytettiin teemoittelua ja tarjoumien erittelyä.
Haastatteluista nousi esiin viisi trendiä, jotka nähtiin tärkeinä alan muutoksessa. Hakijat ja työnantajat ovat tasavertaisemmassa asemassa keskenään. Rekrytoinnissa pyritään huomioimaan erilaisia kohderyhmiä erityisesti sosiaalisessa mediassa ja vanhojen kanavien rinnalle syntyy uusia. Työnhakijat ja -antajat pyrkivät erottumaan paremmin kilpailijoista tullakseen huomatuiksi. Mobiilisovellukset nousivat myös yhtenä työnhaun trendinä. Ne nähtiin hyödyllisimpinä kesä- ja keikkatyönhakijoille nopean viestinnän takia.
Alan mobiilisovelluksia analysoitiin viestintä- ja kohtaamiskanavina hyödyntäen haastatteluja ja nojautumalla tarjoumateoriaan. Tällöin työnhaussa ja rekrytoinnissa havaituiksi toiminnan mahdollisuuksiksi eli tarjoumiksi nousivat vuorovaikutus, muokattavuus, tavoitettavuus ja keskitettävyys. Vertailemalla näiden avulla perinteistä työnhaku- ja rekrytointiprosessia ja mobiilissa käytävää prosessia, nousi sovellusten eduksi se, että sovellukset toimivat mobiilisti ilman muita järjestelmiä. Niissä voidaan helposti muokata omaa profiilia ja ansioluetteloa. Sovellukset ovat kuitenkin rajallisia, sillä ne vaativat sisäänkirjautumisen, eikä omaa persoonaa voi tuoda helposti esille.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että mobiilisovellukset nopeuttavat erityisesti keikka- ja kesätyönhakua, sillä hakija ja työnantaja voivat päästä helposti keskustelemaan chatissa. Sovelluksissa ei käytetä hakemuksia ja sovelluksen ansioluettelo on helposti päivitettävissä älypuhelimella, joten työhaku helpottuu sovellusten myötä.
Haastatteluista nousi esiin viisi trendiä, jotka nähtiin tärkeinä alan muutoksessa. Hakijat ja työnantajat ovat tasavertaisemmassa asemassa keskenään. Rekrytoinnissa pyritään huomioimaan erilaisia kohderyhmiä erityisesti sosiaalisessa mediassa ja vanhojen kanavien rinnalle syntyy uusia. Työnhakijat ja -antajat pyrkivät erottumaan paremmin kilpailijoista tullakseen huomatuiksi. Mobiilisovellukset nousivat myös yhtenä työnhaun trendinä. Ne nähtiin hyödyllisimpinä kesä- ja keikkatyönhakijoille nopean viestinnän takia.
Alan mobiilisovelluksia analysoitiin viestintä- ja kohtaamiskanavina hyödyntäen haastatteluja ja nojautumalla tarjoumateoriaan. Tällöin työnhaussa ja rekrytoinnissa havaituiksi toiminnan mahdollisuuksiksi eli tarjoumiksi nousivat vuorovaikutus, muokattavuus, tavoitettavuus ja keskitettävyys. Vertailemalla näiden avulla perinteistä työnhaku- ja rekrytointiprosessia ja mobiilissa käytävää prosessia, nousi sovellusten eduksi se, että sovellukset toimivat mobiilisti ilman muita järjestelmiä. Niissä voidaan helposti muokata omaa profiilia ja ansioluetteloa. Sovellukset ovat kuitenkin rajallisia, sillä ne vaativat sisäänkirjautumisen, eikä omaa persoonaa voi tuoda helposti esille.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että mobiilisovellukset nopeuttavat erityisesti keikka- ja kesätyönhakua, sillä hakija ja työnantaja voivat päästä helposti keskustelemaan chatissa. Sovelluksissa ei käytetä hakemuksia ja sovelluksen ansioluettelo on helposti päivitettävissä älypuhelimella, joten työhaku helpottuu sovellusten myötä.