Tilintarkastajalähtöiseen ja asiakaslähtöiseen tilintarkastajan vaihtumiseen vaikuttavat tekijät
Immonen, Anu (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, johtuvatko tilintarkastajalähtöinen ja asiakaslähtöinen tilintarkastajan vaihtuminen eri syistä. Tutkielmassa testattiin kuuden eri tekijän yhteyttä tilintarkastajan vaihtumiseen ja selvitettiin, mitkä tekijöistä vaikuttavat tilintarkastajalähtöiseen ja mitkä asiakaslähtöiseen tilintarkastajan vaihtumiseen.
Tutkielman teoriaosassa käsiteltiin tilintarkastajan vaihtumiseen liittyviä aikaisempia tutkimuksia. Aikaisempien tutkimusten perusteella löydettiin tekijöitä, joiden on havaittu olevan yhteydessä tilintarkastajan vaihtumiseen. Nämä tekijät nimettiin TL- tai AL-tekijöiksi sen mukaan, odotettiinko niiden olevan yhteydessä tilintarkastajalähtöiseen vai asiakaslähtöiseen tilintarkastajan vaihtumiseen. Tutkielmassa muodostettiin kaksi hypoteesia, joita testattiin empiirisesti. Tutkielman aineisto kerättiin Audit Analytics -tietokannasta ja se koostui 11 483:sta tilintarkastajan vaihtumisesta yhdysvaltalaisissa julkisissa yhtiöissä vuosina 2000–2007. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Khin neliö -testiä.
Tutkielman tuloksena havaittiin, että eri tekijät vaikuttavat tilintarkastajalähtöiseen ja asiakaslähtöiseen tilintarkastajan vaihtumiseen. Tutkimustulokset osoittivat, että jos tilintarkastuksen laajuutta on rajoitettu tai jos valvontaympäristössä on ongelmia, on todennäköisempää, että tilintarkastajan vaihtuminen on tilintarkastajalähtöinen. Edelleen havaittiin, että jos asiakasyritys on saanut mukautetun tilintarkastuskertomuksen, asiakasyrityksen johdolla ja tilintarkastajalla on erimielisyyksiä laskentaperiaatteista tai tilintarkastuspalkkion koosta, on todennäköisempää, että tilintarkastajan vaihtuminen on asiakaslähtöinen. Tilinpäätöksen uudelleenjulkaisu ei tutkimustulosten mukaan selitä tilintarkastajan vaihtumisen lajia tilastollisesti merkitsevästi.
Tutkielman teoriaosassa käsiteltiin tilintarkastajan vaihtumiseen liittyviä aikaisempia tutkimuksia. Aikaisempien tutkimusten perusteella löydettiin tekijöitä, joiden on havaittu olevan yhteydessä tilintarkastajan vaihtumiseen. Nämä tekijät nimettiin TL- tai AL-tekijöiksi sen mukaan, odotettiinko niiden olevan yhteydessä tilintarkastajalähtöiseen vai asiakaslähtöiseen tilintarkastajan vaihtumiseen. Tutkielmassa muodostettiin kaksi hypoteesia, joita testattiin empiirisesti. Tutkielman aineisto kerättiin Audit Analytics -tietokannasta ja se koostui 11 483:sta tilintarkastajan vaihtumisesta yhdysvaltalaisissa julkisissa yhtiöissä vuosina 2000–2007. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Khin neliö -testiä.
Tutkielman tuloksena havaittiin, että eri tekijät vaikuttavat tilintarkastajalähtöiseen ja asiakaslähtöiseen tilintarkastajan vaihtumiseen. Tutkimustulokset osoittivat, että jos tilintarkastuksen laajuutta on rajoitettu tai jos valvontaympäristössä on ongelmia, on todennäköisempää, että tilintarkastajan vaihtuminen on tilintarkastajalähtöinen. Edelleen havaittiin, että jos asiakasyritys on saanut mukautetun tilintarkastuskertomuksen, asiakasyrityksen johdolla ja tilintarkastajalla on erimielisyyksiä laskentaperiaatteista tai tilintarkastuspalkkion koosta, on todennäköisempää, että tilintarkastajan vaihtuminen on asiakaslähtöinen. Tilinpäätöksen uudelleenjulkaisu ei tutkimustulosten mukaan selitä tilintarkastajan vaihtumisen lajia tilastollisesti merkitsevästi.