Käyttäjäkokemuksen muodostuminen urheiluvälineiden verkkokaupassa
Hilpi, Raine (2019)
Hilpi, Raine
2019
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan käyttäjäkokemukseen urheiluvälineiden verkkokaupassa. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään millä tavoin löydetyt tekijät vaikuttavat kokemukseen. Tutkimuksen kolmantena tavoitteena oli tuottaa case-yritykselle lista verkkokaupan kehityskohteista.
Vähittäiskaupan siirtyessä verkkoon, etäisyydet ovat kadonneet ja kansainvälinen kilpailu on kiristynyt. Samaan aikaan urheilukaupan kansainväliset toimijat ovat tulleet Suomen markkinoille ryminällä. Uusi markkinatilanne ja tiivistynyt kilpailu kirittävät urheiluvälinealan toimijoita löytämään keinoja erottautua kilpailijoistaan. Käyttäjäkokemus on merkittävä tekijä kuluttajan ostopäätöksen taustalla verkkokaupassa. Yksittäisen ostopäätöksen lisäksi, positiivinen käyttäjäkokemus myös kasvattaa asiakkaan todennäköisyyttä palata hyväksi toteamaansa verkkokauppaan vielä tulevaisuudessakin.
Käyttäjäkokemus on käsitteenä laaja ja sen tutkimus on monialaista. Käyttäjäkokemuksessa yhdistyy muun muassa tekniikan, kauppatieteiden ja psykologian tutkimusalat. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin käyttäjäkokemuksen muodostumista urheiluvälineiden verkkokaupassa ja pyrittiin tunnistamaan kokemukseen vaikuttavia tekijöitä sekä löytämään kokemusta parantavia kehityskohteita. Tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksena toteutetusta teoriaosuudesta ja empiirisestä tutkimuksesta.
Tämän tutkimuksen löydökset ovat pitkälti linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa, sillä monilla teoriassa esitetyillä tekijöillä oli selkeä vaikutus käyttäjäkokemukseen. Erityisesti käyttäjän kokema luottamuksen tunne vaikuttaa vahvasti tämän haluun suositella verkkokauppaa muille. Lisäksi tutkimus auttoi löytämään case-yrityksen verkkokaupasta selkeitä kehityskohteita, joihin pystyttiin tarjoamaan aikaisempiin tutkimuksiin ja alan kirjallisuuteen pohjautuvia kehitysehdotuksia.
Vähittäiskaupan siirtyessä verkkoon, etäisyydet ovat kadonneet ja kansainvälinen kilpailu on kiristynyt. Samaan aikaan urheilukaupan kansainväliset toimijat ovat tulleet Suomen markkinoille ryminällä. Uusi markkinatilanne ja tiivistynyt kilpailu kirittävät urheiluvälinealan toimijoita löytämään keinoja erottautua kilpailijoistaan. Käyttäjäkokemus on merkittävä tekijä kuluttajan ostopäätöksen taustalla verkkokaupassa. Yksittäisen ostopäätöksen lisäksi, positiivinen käyttäjäkokemus myös kasvattaa asiakkaan todennäköisyyttä palata hyväksi toteamaansa verkkokauppaan vielä tulevaisuudessakin.
Käyttäjäkokemus on käsitteenä laaja ja sen tutkimus on monialaista. Käyttäjäkokemuksessa yhdistyy muun muassa tekniikan, kauppatieteiden ja psykologian tutkimusalat. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin käyttäjäkokemuksen muodostumista urheiluvälineiden verkkokaupassa ja pyrittiin tunnistamaan kokemukseen vaikuttavia tekijöitä sekä löytämään kokemusta parantavia kehityskohteita. Tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksena toteutetusta teoriaosuudesta ja empiirisestä tutkimuksesta.
Tämän tutkimuksen löydökset ovat pitkälti linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa, sillä monilla teoriassa esitetyillä tekijöillä oli selkeä vaikutus käyttäjäkokemukseen. Erityisesti käyttäjän kokema luottamuksen tunne vaikuttaa vahvasti tämän haluun suositella verkkokauppaa muille. Lisäksi tutkimus auttoi löytämään case-yrityksen verkkokaupasta selkeitä kehityskohteita, joihin pystyttiin tarjoamaan aikaisempiin tutkimuksiin ja alan kirjallisuuteen pohjautuvia kehitysehdotuksia.