Vakuuttamisen keinot mobiilimaksusovellusten mainosvideoissa
Ainasoja, Pauliina (2018)
Ainasoja, Pauliina
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja vertailla vakuuttamisen keinoja mobiilimaksusovellusten mainosvideoissa. Tarkasteltavat sovellukset olivat Osuuspankin kehittämä Pivo sekä Danske Bankin kehittämä MobilePay, jotka ovat saatavilla kaikkien pankkien asiakkaille. Mobiilimaksaminen on yleistynyt Suomessa vuodesta 2013 lähtien, kun MobilePay rantautui Suomeen, ja edelleen vuonna 2016 sen avauduttua kaikkien pankkien asiakkaille. Aineistossa on yhteensä 64 mainosvideota.
Tutkimusaineistoa lähdettiin purkamaan etsimällä aineistosta ne asiat, joita videoissa mainostetaan. Näitä asioita olivat muun muassa saatavuus kaikkien pankkien asiakkaille, nopeus ja nykyaikaisuus. Tutkimuksen toisessa vaiheessa hyödynnettiin Aristoteleen retoriikan teoriaa ja klassista kolmijakoa: eetos, paatos ja logos. Tutkimusmenetelmää täydennettiin mainosvideoiden rakenteiden avulla, jotka limittyivät analyysissä yhteen. Näitä mainosvideo rakenteita olivat esimerkiksi tarinallisuus ja demonstraatiot. Viimeisenä tutkimuksessa vertailtiin MobilePayn ja Pivon mainosvideoissa käytettyjä vakuuttamisen keinoja.
Mainosvideoista löytyi yhteensä kolme erilaista keinoa käyttää eetosta, joista suosituin oli auktoriteettiin vetoaminen. Paatoskeinojen avulla pyritään vetoamaan katsojan tunteisiin ja niitä keinoja löytyi kahdeksan erilaista, joita ovat esimerkiksi huumori ja tunnetilat. Logoskeinoja löytyi puolestaan seitsemän erilaist, joita olivat muun muassa asiasisällöt ja esimerkit.
Kaiken kaikkiaan aineiston mainosvideoissa käytettiin monipuolisesti eri vakuuttamisen keinoja. Eri sovellusten mainosvideot olivat sisällöltään melko samanlaisia, mutta myös joitain eroja löytyi.
Tutkimusaineistoa lähdettiin purkamaan etsimällä aineistosta ne asiat, joita videoissa mainostetaan. Näitä asioita olivat muun muassa saatavuus kaikkien pankkien asiakkaille, nopeus ja nykyaikaisuus. Tutkimuksen toisessa vaiheessa hyödynnettiin Aristoteleen retoriikan teoriaa ja klassista kolmijakoa: eetos, paatos ja logos. Tutkimusmenetelmää täydennettiin mainosvideoiden rakenteiden avulla, jotka limittyivät analyysissä yhteen. Näitä mainosvideo rakenteita olivat esimerkiksi tarinallisuus ja demonstraatiot. Viimeisenä tutkimuksessa vertailtiin MobilePayn ja Pivon mainosvideoissa käytettyjä vakuuttamisen keinoja.
Mainosvideoista löytyi yhteensä kolme erilaista keinoa käyttää eetosta, joista suosituin oli auktoriteettiin vetoaminen. Paatoskeinojen avulla pyritään vetoamaan katsojan tunteisiin ja niitä keinoja löytyi kahdeksan erilaista, joita ovat esimerkiksi huumori ja tunnetilat. Logoskeinoja löytyi puolestaan seitsemän erilaist, joita olivat muun muassa asiasisällöt ja esimerkit.
Kaiken kaikkiaan aineiston mainosvideoissa käytettiin monipuolisesti eri vakuuttamisen keinoja. Eri sovellusten mainosvideot olivat sisällöltään melko samanlaisia, mutta myös joitain eroja löytyi.