Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suomalaisten kasvuyritysten yritysvastuu

Hautala-Kankaanpää, Tuire (2018)

 
Tweet Vie viite Refworksiin
 
Katso/Avaa
osuva_8270.pdf (755.7Kb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Hautala-Kankaanpää, Tuire
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yritysvastuun merkitys on lisääntynyt sekä Suomessa että kansainvälisesti tarkasteltuna. Monet aiheeseen liittyvät tutkimukset keskittyvät kuitenkin suurten tai keskisuurten yritysten yritysvastuuseen, minkä vuoksi kasvuyrityksiin tai pk-yrityksiin liittyvää yritysvastuututkimusta on selkeästi vähemmän. Vaikka kasvuyritykset ovat useimmiten pk-yrityksiä, niillä on suuri merkitys yhteiskunnalle esimerkiksi niihin syntyneiden uusien työpaikkojen vuoksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaista suomalaisten kasvuyritysten yritysvastuu on niiden verkkosivuilla olevien tietojen perusteella.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu yritysvastuututkimuksesta yleisellä tasolla, pk-yritysten liiketoiminnan kestävyydestä sekä startup-yritysten vastuullisuuteen liittyvästä tutkimuksesta. Lisäksi tarkastellaan kasvuyrityksen erilaisia määritelmiä. Yritysvastuun kompleksisuus ja monimuotoisuus sekä tulkinnanvaraisuus vaativat selkeää taustoitusta sekä laajassa yleisessä kontekstissa että kasvuyrityksiin keskittyvästä näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimusaineisto valittiin yritysten kasvutietojen perusteella tarkastelemalla vuosien 2014 ja 2016 liikevaihtolukuja sekä henkilöstön määrän muutoksia. Tutkimusaineisto muodostui sadasta eniten liikevaihtoaan kasvattaneesta suomalaisyrityksestä, joista 82 yritystä otettiin tarkastelun kohteeksi. Näistä yrityksistä 42:n verkkosivuilta löytyi yritysvastuuksi tulkittavaa materiaalia.

Tutkimuksen teoreettisen osuuden keskeisin huomio on yritysvastuutoimien ja yrityksen strategian välisen yhteyden tärkeys sekä yrityksen kasvun että yhteiskunnallisen edun synnyttäjänä. Empiirisen tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ovat yritysvastuun vaihteleva ja heikohko näkyminen kasvuyritysten verkkosivuilla. Yritykset toteuttavat usealla eri tasolla yritysvastuuta. Ne yritykset, joiden toiminnassa yritysvastuu näkyi, toteuttivat sitä todennäköisimmin kuitenkin johtamisen tasolla tai strategisella tasolla. Yritysvastuusta on tunnistettavissa kuusi eri ulottuvuutta, jotka kuvaavat käsitettä. Näitä ovat taloudellinen vastuu, sosiaalinen vastuu, kestävyys ja ympäristövastuu, eettisyys, sidosryhmät ja vapaaehtoisuus. Nämä ulottuvuudet toistuvat kasvuyritysten toteuttamassa vastuutoiminnassa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3106]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste