Milleniaalit organisaatioon sitoutujina - "Miten sä saat oikeasti pidettyä jonkun työntekijän?"
Wikström, Margit (2018)
Wikström, Margit
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Työnantajamielikuvan merkitys työnantajan valinnassa on korostunut nykypäivänä paljon niin tutkijoiden, työnantajien kuin milleniaaneiksikin kutsutun Y-sukupolven keskuudessa. Samaistuminen työnantajan arvomaailmaan, tavoitteisiin ja toimintatapoihin vaikuttaa usein ratkaisevasti työnhakijan päätökseen työpaikkaa valitessa sekä myös pidemmällä aikavälillä organisaatioon sitoutumiseen vaikuttavana tekijänä. Näin työnantajan itsestään luomasta tai ihmisten kokemusten ja käsitysten varassa muodostuneesta työnantajamielikuvasta on tullut merkittävä aineeton kilpailutekijä työmarkkinoilla. Yhä useammin työn luonne on muuttunut, sillä uraa rakennetaan useiden eri organisaatioiden palveluksessa perinteisen elämänmittaisen uran sijaan, ja näin nuorten sitouttaminen organisaatioon voidaankin kokea organisaation näkökulmasta haastavana. Myös onnistuneen ja laadukkaan työntekijäkokemuksen kautta organisaatioon sitoutumista voidaan merkittävästi parantaa.
Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää paremmin milleniaaleja sitoutujina; mitkä tekijät vaikuttavat kohdeorganisaatiossa työskentelevien milleniaanien organisaatioon sitoutumiseen sekä millainen rooli työnantajamielikuvalla ja työntekijäkokemuksella on milleniaalien organisaatioon sitoutumista muokkaavina tekijöinä. Pääpaino työnantajamielikuvan teoriapohjaisen tarkastelun yhteydessä on organisaation sisäisessä painopisteessä sekä milleniaanien kokemuksissa työnantajamielikuvaan ja työntekijäkokemukseen liittyen. Lisää ymmärrystä milleniaalien organisaatioon sitoutumisen luonteesta pyritään saamaan tarkastelemalla kohdeorganisaatiossa työskentelevien milleniaaliedustajien työntekijäkokemuksia. Näiden kokemusten kautta pyritään lisäämään käsitystä työnantajamielikuvan merkityksestä organisaatioon sitoutumiselle. Näin työnantajamielikuvan ja työntekijäkokemuksen vaikutusta organisaatioon sitoutumiseen lähestytään laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin, jotta organisaatiossa voidaan paremmin vastata etenkin nuoremman sukupolven organisaatioon sitouttamisen haasteeseen.
Tutkimuksen teoreettinen pohja jakautuu työnantajamielikuvaa sekä organisaatioon sitoutumista käsittelevään kirjallisuuteen ja teoriaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelumenetelmää, jonka kohderyhmä muodostui kohdeorganisaation milleniaaleista.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohdeorganisaation nuoret ovat hyvin sitoutuneita työnantajaorganisaatioonsa ja heillä on hyvin positiivinen mielikuva sekä työntekijäkokemus kohdeorganisaatiosta. Organisaatioon sitouttavina tekijöinä kohdeorganisaation milleniaalien keskuudessa korostuivat etenkin tulevaisuudenmahdollisuuksien, sosiaalisen työympäristön, oman työtehtävän mielekkyys ja haastava sisältö, palautteen saamisen kulttuuri, yksilöllinen arvostus sekä koulutus- ja kehitysmahdollisuuksien merkitys. Työnantajamielikuvan rooli organisaatioon sitoutumisessa koettiin mahdollistavana tekijänä, jonka tulee tukea milleniaalien toiveita organisaatioon sitoutumisen keinoista sekä luoda vahvaa tunnetta organisaation sitouttamishalusta milleniaaleja kohtaan.
Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää paremmin milleniaaleja sitoutujina; mitkä tekijät vaikuttavat kohdeorganisaatiossa työskentelevien milleniaanien organisaatioon sitoutumiseen sekä millainen rooli työnantajamielikuvalla ja työntekijäkokemuksella on milleniaalien organisaatioon sitoutumista muokkaavina tekijöinä. Pääpaino työnantajamielikuvan teoriapohjaisen tarkastelun yhteydessä on organisaation sisäisessä painopisteessä sekä milleniaanien kokemuksissa työnantajamielikuvaan ja työntekijäkokemukseen liittyen. Lisää ymmärrystä milleniaalien organisaatioon sitoutumisen luonteesta pyritään saamaan tarkastelemalla kohdeorganisaatiossa työskentelevien milleniaaliedustajien työntekijäkokemuksia. Näiden kokemusten kautta pyritään lisäämään käsitystä työnantajamielikuvan merkityksestä organisaatioon sitoutumiselle. Näin työnantajamielikuvan ja työntekijäkokemuksen vaikutusta organisaatioon sitoutumiseen lähestytään laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin, jotta organisaatiossa voidaan paremmin vastata etenkin nuoremman sukupolven organisaatioon sitouttamisen haasteeseen.
Tutkimuksen teoreettinen pohja jakautuu työnantajamielikuvaa sekä organisaatioon sitoutumista käsittelevään kirjallisuuteen ja teoriaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelumenetelmää, jonka kohderyhmä muodostui kohdeorganisaation milleniaaleista.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohdeorganisaation nuoret ovat hyvin sitoutuneita työnantajaorganisaatioonsa ja heillä on hyvin positiivinen mielikuva sekä työntekijäkokemus kohdeorganisaatiosta. Organisaatioon sitouttavina tekijöinä kohdeorganisaation milleniaalien keskuudessa korostuivat etenkin tulevaisuudenmahdollisuuksien, sosiaalisen työympäristön, oman työtehtävän mielekkyys ja haastava sisältö, palautteen saamisen kulttuuri, yksilöllinen arvostus sekä koulutus- ja kehitysmahdollisuuksien merkitys. Työnantajamielikuvan rooli organisaatioon sitoutumisessa koettiin mahdollistavana tekijänä, jonka tulee tukea milleniaalien toiveita organisaatioon sitoutumisen keinoista sekä luoda vahvaa tunnetta organisaation sitouttamishalusta milleniaaleja kohtaan.