Lokaalin markkinointistrategian toteutuminen globaalille yleisölle suunnatuissa sosiaalisen median julkaisuissa. Tapaustutkimus teknologiayrityksen Facebook-viestinnästä
Vähäjylkkä, Susanne Emilia (2018)
Vähäjylkkä, Susanne Emilia
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yritysten välistä kauppaa tekevät yritykset ovat tunnistaneet sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet, mutta usein yrityksiltä puuttuu sosiaalisen median strategia, joka tukisi markkinointia ja sitouttaisi yleisön. Tutkimuksen kohteena oli kansainvälinen teknologiayritys ja tavoitteena oli selvittää, miten teknologiayrityksen globaalit Facebook-julkaisut vastaavat lokaalin markkinointistrategian tavoitteita. Tarkastelin vastaavuutta julkaisujen sisältöjen, tavoitteiden ja sitouttamisen näkökulmasta.
Tutkimusaineistona käytin teknologiayrityksen Suomen markkinointistrategiaa vuodelta 2017 ja yrityksen globaalin markkinointitiimin laatimia Facebook-julkaisuja 1.10.–31.12.2017. Saadakseni selville mahdollisen vastaavuuden markkinointistrategian ja sosiaalisen median julkaisujen välillä analysoin ensin teknologiayrityksen Suomen markkinointistrategiaa sisällönanalyysin avulla ja tämän jälkeen teemoittelin julkaisut eri kategorioihin. Näin pääsin vertailemaan markkinointistrategian ja julkaisujen teemoja. Lisäksi tein julkaisuille funktioanalyysin saadakseni selville, miten julkaisut palvelevat markkinointia. Tutkin myös ilmaisten ja maksettua mainontaa käyttävien julkaisujen sitouttamisen keinoja kuva-analyysin avulla.
Tulokset osoittavat, että kohdeyrityksen globaalin markkinointitiimin julkaisemat sisällöt tukevat hyvin bränditunnettuuden edistämistä. Sen sijaan markkinointistrategian teemoista lokalisointi ja partnereiden tukeminen puuttuivat julkaisuista. Ilmaiset julkaisut sitouttivat yleisönsä kuvilla pääosin aktioprosessien avulla, kun taas maksettua mainontaa sisältävissä julkaisuissa oli käytetty useita eri visuaalisia keinoja.
Tutkimusaineistona käytin teknologiayrityksen Suomen markkinointistrategiaa vuodelta 2017 ja yrityksen globaalin markkinointitiimin laatimia Facebook-julkaisuja 1.10.–31.12.2017. Saadakseni selville mahdollisen vastaavuuden markkinointistrategian ja sosiaalisen median julkaisujen välillä analysoin ensin teknologiayrityksen Suomen markkinointistrategiaa sisällönanalyysin avulla ja tämän jälkeen teemoittelin julkaisut eri kategorioihin. Näin pääsin vertailemaan markkinointistrategian ja julkaisujen teemoja. Lisäksi tein julkaisuille funktioanalyysin saadakseni selville, miten julkaisut palvelevat markkinointia. Tutkin myös ilmaisten ja maksettua mainontaa käyttävien julkaisujen sitouttamisen keinoja kuva-analyysin avulla.
Tulokset osoittavat, että kohdeyrityksen globaalin markkinointitiimin julkaisemat sisällöt tukevat hyvin bränditunnettuuden edistämistä. Sen sijaan markkinointistrategian teemoista lokalisointi ja partnereiden tukeminen puuttuivat julkaisuista. Ilmaiset julkaisut sitouttivat yleisönsä kuvilla pääosin aktioprosessien avulla, kun taas maksettua mainontaa sisältävissä julkaisuissa oli käytetty useita eri visuaalisia keinoja.