NORDEAN MOBIILIPANKKISOVELLUKSEN BETA-VERSION KÄYTETTÄVYYDEN ANALYSOINTI JA KEHITTÄMINEN
Viitikko, Jaakko (2018)
Viitikko, Jaakko
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Mobiilipankkisovellusten käyttäminen on nykyään arkipäiväistä ja tämän takia käytettävyyden laatuun kiinnitetään entistä enemmän huomioita. Koko Euroopan unionin alueella voimaan tulleen uuden maksupalveludirektiivin (PSD2) ansiosta ihmisillä on laajempi mahdollisuus hoitaa pankkiasioitaan eri palveluntarjoajien välityksellä. Direktiivi julkaistiin 23.12.2015 ja viimeinen kansallinen täytäntöönpanopäivä oli 13.1.2018. Tämän vuoksi pankkien on parannettava sovellusten helppokäyttöisyyttä ja turvallisuutta välttyäkseen mahdollisilta asiakasmenetyksiltä.
Tässä tutkielmassa analysoidaan Nordean mobiilipankkisovelluksen beta – version käytettävyyttä. Tutkielmassa tutkitaan, onko sovelluksessa käyttäjän näkökulmasta selkeitä käytettävyysongelmia ja miten niitä voisi kehittää. Käytettävyysarvioinnissa ilmenneet käytettävyysongelmat otetaan huomioon, kun Nordean mobiilipankkisovelluksen beta – versiosta kehitetään parempi prototyyppiversio.
Tietoa Nordean Mobiilipankkisovelluksen beta – version käytettävyydestä kerätään heuristisella arvioinnilla, käyttäjätestauksella sekä siihen liitetyllä kyselylomakkeella. Informaatiota Nordean mobiilipankkisovelluksen beta – version prototyypistä saadaan käyttäjätestauksen sekä testauksen aikana tehtyjen kyselyiden avulla.
Käytettävyysarvioinnin tuloksista ilmeni, että Nordean mobiilipankkisovelluksen beta – version käytettävyydessä oli useita heikkouksia, joita kehitettiin käytettävyysarvioinnin tulosten perusteella kehitetyssä prototyypissä. Tutkimustulos osoitti, että Nordean mobiilipankkisovelluksen beta – versiota pitää vielä kehittää, jotta koehenkilöiden esiin tuomat puutteet ja heikkoudet saadaan korjattua.
Tässä tutkielmassa analysoidaan Nordean mobiilipankkisovelluksen beta – version käytettävyyttä. Tutkielmassa tutkitaan, onko sovelluksessa käyttäjän näkökulmasta selkeitä käytettävyysongelmia ja miten niitä voisi kehittää. Käytettävyysarvioinnissa ilmenneet käytettävyysongelmat otetaan huomioon, kun Nordean mobiilipankkisovelluksen beta – versiosta kehitetään parempi prototyyppiversio.
Tietoa Nordean Mobiilipankkisovelluksen beta – version käytettävyydestä kerätään heuristisella arvioinnilla, käyttäjätestauksella sekä siihen liitetyllä kyselylomakkeella. Informaatiota Nordean mobiilipankkisovelluksen beta – version prototyypistä saadaan käyttäjätestauksen sekä testauksen aikana tehtyjen kyselyiden avulla.
Käytettävyysarvioinnin tuloksista ilmeni, että Nordean mobiilipankkisovelluksen beta – version käytettävyydessä oli useita heikkouksia, joita kehitettiin käytettävyysarvioinnin tulosten perusteella kehitetyssä prototyypissä. Tutkimustulos osoitti, että Nordean mobiilipankkisovelluksen beta – versiota pitää vielä kehittää, jotta koehenkilöiden esiin tuomat puutteet ja heikkoudet saadaan korjattua.