That’s what Dad says, anyway. Gender Representations in Key English Textbooks
Ilvola, Sanna (2011)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Suomen peruskouluissa opetuksen sisällöt ja tavat määrittyvät vahvasti oppikirjojen sisältöjen kautta. Koululla on tärkeä rooli lasten ja nuorten sosiaalistamisessa, ja oppikirjoilla suuri merkitys oppilaiden identiteetin muokkaantumisessa. Sukupuolten välinen tasa-arvo on yksi perusopetuksen lähtökohdista, jota oppikirjojenkin tulisi edistää. Aiempien tutkimusten perusteella tavoite ei kuitenkaan aina toteudu, vaan muun muassa äidinkielen ja oppilaanohjauksen oppikirjat sisältävät paljon sukupuolistereotypioita. Tämän tutkielman tarkoituksena on laajentaa oppikirjatutkimusta englannin kirjoihin ja selvittää, millaisia sukupuolirooleja laajalti Suomen yläkouluissa käytettävissä Key English -tekstikirjoissa tuodaan esille.
Tarkastelun kohteena ovat kolmen yläkoulun oppilaille suunnatun tekstikirjan (Key English 7–9) avaintekstit sekä niihin kiinteästi liittyvät osat ja kuvat. Tutkielmassa analysoidaan a) ovatko miehet ja naiset tasapuolisesti esillä oppikirjojen teksteissä ja kuvissa, b) millaisia piirteitä, harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita miehiin ja naisiin liitetään ja c) millaisissa ammatillisissa ja sosiaalisissa rooleissa heidät esitetään. Lisäksi tarkastelussa on mahdollinen seksistinen kieli, joka omalta osaltaan ylläpitää sukupuolten epätasa-arvoa oppikirjoissa.
Tutkimus osoitti, että Key English -tekstikirjojen sukupuolirepresentaatiot ovat suurelta osin tasa-arvoisia ja opetussuunnitelman mukaisia, mutta puutteitakin löytyy. Tilastojen valossa naiset ja miehet ovat tasapuolisesti edustettuna kirjojen avainteksteissä, mutta lähempi tarkastelu osoittaa, että erityisesti perhekontekstissa naiset ja miehet esitetään usein perinteisissä sukupuolirooleissa. Kirjoissa esiintyvät sukupuolirepresentaatiot ovat lisäksi poikkeuksetta heteronormatiivisia, ja stereotypioihin perustuviin sukupuolikäsityksiin viitataan usein normina.
Tarkastelun kohteena ovat kolmen yläkoulun oppilaille suunnatun tekstikirjan (Key English 7–9) avaintekstit sekä niihin kiinteästi liittyvät osat ja kuvat. Tutkielmassa analysoidaan a) ovatko miehet ja naiset tasapuolisesti esillä oppikirjojen teksteissä ja kuvissa, b) millaisia piirteitä, harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita miehiin ja naisiin liitetään ja c) millaisissa ammatillisissa ja sosiaalisissa rooleissa heidät esitetään. Lisäksi tarkastelussa on mahdollinen seksistinen kieli, joka omalta osaltaan ylläpitää sukupuolten epätasa-arvoa oppikirjoissa.
Tutkimus osoitti, että Key English -tekstikirjojen sukupuolirepresentaatiot ovat suurelta osin tasa-arvoisia ja opetussuunnitelman mukaisia, mutta puutteitakin löytyy. Tilastojen valossa naiset ja miehet ovat tasapuolisesti edustettuna kirjojen avainteksteissä, mutta lähempi tarkastelu osoittaa, että erityisesti perhekontekstissa naiset ja miehet esitetään usein perinteisissä sukupuolirooleissa. Kirjoissa esiintyvät sukupuolirepresentaatiot ovat lisäksi poikkeuksetta heteronormatiivisia, ja stereotypioihin perustuviin sukupuolikäsityksiin viitataan usein normina.