Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

#Ylegate. Yle-kohun eteneminen Twitter-keskusteluissa

Sänkiniemi, Viivi (2018)

 
Tweet Vie viite Refworksiin
 
Katso/Avaa
osuva_8351.pdf (1.198Mb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Sänkiniemi, Viivi
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Syksyllä 2016 alkoi Yle-kohuna tunnettu tapahtumaketju, kun Suomen kuvalehti kertoi pääministeri Sipilän pyrkineen painostamaan Yleisradiota itseensä liittyvässä uutisoinnissa. Tästä käynnistyi noin puoli vuotta kestänyt keskustelu sananvapaudesta ja journalismista Yleisradiossa, ja sen seurauksena useat Ylen toimittajat, muun muassa päätoimittaja Atte Jääskeläinen, jättivät tehtävänsä yhtiössä.

Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kohu muodostui ja mitkä tekijät vaikuttivat sen syntyyn ja kehittymiseen. Tutkimuksessa tarkastellaan kohun rakentumista Twitterissä eri tekijöiden kautta. Tarkasteltavia tekijöitä ovat tviittien saamien tykkäysten ja retviittausten määrät, tviiteissä jaetun sisällön määrä, tviiteistä välittyvät asenteet sekä tviiteissä esiintyvät aiheet. Tviittejä on kerätty kymmeneltä kohun vaiheelta ja niitä on yhteensä 1694 kappaletta. Tviitit on käyty yksitellen läpi. Lisäksi aineistona käytetään kohun aikana julkaistuja artikkeleita ja Atte Jääskeläisen haastattelua, jotta saadaan kattavampi kuva kohun tapahtumista ja syistä.

Tutkimuksessa selviää, että kohun tärkein tekijä on media, joka luo uutisia ja aiheita. Sosiaalisessa mediassa käytävä keskustelu kohun aikana koostuu suurelta osin sisällön jakamisesta, eli yleisöt laajentavat aiheita, joita perinteinen media luo. Verkossa käytävä keskustelu on ollut odotuksiin nähden vähäistä ja suuri osa tviiteistä on ollut suhtautumiseltaan neutraaleja. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että median luoma paine voi vaikuttaa kohussa mukana olevien edellytyksiin jatkaa työtehtävissään. Lisäksi kohun avulla voidaan kiinnittää huomiota asioihin, joihin huomion halutaan kohdistuvan.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3099]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste