Markkinointi-mixin adaptointi ja standardisointi asiantuntijayrityksen kansainvälistymisprosessissa
Sarakorpi, Jaakko (2019)
Sarakorpi, Jaakko
2019
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kansainvälinen liiketoiminta kasvaa jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla. Globalisaation alkuvaiheessa kansainvälinen liiketoiminta tarkoitti paljolti konkreettisten tuotteiden myymistä tai valmistamista eri kansainvälisillä markkinoilla, mutta myös palveluyritykset lähtivät nopeasti mukaan kansainväliseen liiketoimintaan ja nykyisin lähes kaikki yritykset toimivat vähintään jollain tavalla kansainvälisessä ympäristössä.
Tämä tutkimus tarkastelee, kuinka markkinoinnin johtamisella voidaan vaikuttaa asiantuntijayritysten kansainvälistymisprosessiin kansainvälistyttäessä kehittyville markkinoille. Asiantuntijapalveluita tarjoavat yritykset ovat olleet kansainvälistymisessä varovaisempia johtuen erilaisten asiantuntija- ja konsulttiyritysten riippuvuudesta osaavaan henkilöstöön ja erityisesti kehittyville markkinoille kansainvälistyminen sisältää suuria riskejä, mutta nykyään jo pienetkin asiantuntijayritykset pyrkivät usein suoraan kansainvälisille markkinoille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kansainvälisen markkinoinnin, markkinoinnin johtamisen sekä palveluiden markkinoinnin ja asiantuntijayritysten erityispiirteiden kokonaisuuksien ympärille. Tutkimusongelmaan pureuduttiin kvalitatiivisen tutkimuksen avulla. Paremman ymmärryksen saavuttamiseksi asiantuntijayritysten kansainvälistymisprosessista toteutettiin tapaustutkimus, jossa tutkittiin suomalaista asiantuntijayritystä Market-Visio Oy:tä ja sen kansainvälistymisprosessia Venäjän markkinoille.
Tutkimuksessa havaittiin, että markkinoinnin johtamisen näkökulmasta asiantuntijayritysten tulee kiinnittää huomiota erityisesti markkinointi-mixin palvelu ja ihmiset elementteihin kansainvälistyessään uusille markkinoille. Kehittyvillä markkinoilla oli oma vaikutuksensa tässä ja erityisesti henkilöstön adaptointi voi olla äärimäisen tärkeätä kansainvälistymisprosessin onnistumisen kannalta. Venäjän markkinoilla korostui myös erityisesti promootion ja verkostojen merkitys asiantuntijapalveluiden myynninedistämisessä.
Tämä tutkimus tarkastelee, kuinka markkinoinnin johtamisella voidaan vaikuttaa asiantuntijayritysten kansainvälistymisprosessiin kansainvälistyttäessä kehittyville markkinoille. Asiantuntijapalveluita tarjoavat yritykset ovat olleet kansainvälistymisessä varovaisempia johtuen erilaisten asiantuntija- ja konsulttiyritysten riippuvuudesta osaavaan henkilöstöön ja erityisesti kehittyville markkinoille kansainvälistyminen sisältää suuria riskejä, mutta nykyään jo pienetkin asiantuntijayritykset pyrkivät usein suoraan kansainvälisille markkinoille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kansainvälisen markkinoinnin, markkinoinnin johtamisen sekä palveluiden markkinoinnin ja asiantuntijayritysten erityispiirteiden kokonaisuuksien ympärille. Tutkimusongelmaan pureuduttiin kvalitatiivisen tutkimuksen avulla. Paremman ymmärryksen saavuttamiseksi asiantuntijayritysten kansainvälistymisprosessista toteutettiin tapaustutkimus, jossa tutkittiin suomalaista asiantuntijayritystä Market-Visio Oy:tä ja sen kansainvälistymisprosessia Venäjän markkinoille.
Tutkimuksessa havaittiin, että markkinoinnin johtamisen näkökulmasta asiantuntijayritysten tulee kiinnittää huomiota erityisesti markkinointi-mixin palvelu ja ihmiset elementteihin kansainvälistyessään uusille markkinoille. Kehittyvillä markkinoilla oli oma vaikutuksensa tässä ja erityisesti henkilöstön adaptointi voi olla äärimäisen tärkeätä kansainvälistymisprosessin onnistumisen kannalta. Venäjän markkinoilla korostui myös erityisesti promootion ja verkostojen merkitys asiantuntijapalveluiden myynninedistämisessä.