Työssä oppimisen tukeminen osana pienyrityksen osaamisen johtamista
Enoranta, Erja (2018)
Enoranta, Erja
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yritysten toimintaympäristö muuttuu nopeasti ja säilyttääkseen kilpailukykynsä yritysten on pystyttävä vastaamaan esiin tuleviin haasteisiin. Osaaminen ja oppiminen nähdään keinoina sopeutua nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Jotta osaaminen on yrityksen kannalta tarkoituksenmukaista, osaamista tulee johtaa. Pienissä yrityksissä osaamisen johtaminen on pääasiassa johdon ja esimiesten vastuulla heidän muiden tehtäviensä ohella. Aikaa ja ammattitaitoa osaamisen kehittämiseen on rajoitetusti. Osaamisen käytettävyyden kannalta työssä oppimisen mahdollisuuksien hyödyntäminen on hyvä tapa oppia. Työssä oppimisen tehokas hyödyntäminen osaamisen kehittämisessä vaatii kuitenkin suunnitelmallisuutta, oppimisprosessin ymmärtämistä ja työssä oppimisen tukemista. Tutkimuksessa selvitetään, miten työssä oppimisen tukeminen näkyy osana pienyrityksen osaamisen johtamista.
Tarkastelun taustalla on resurssiperustainen strategianäkemys. Yrityksen osaaminen ja tieto nähdään kilpailuetua tuottavana resurssina. Osaamisen johtamista tarkastellaan kokonaisvaltaisena näkökulmana, joka otetaan huomioon kaikessa yrityksen toiminnassa. Oppimiseen liittyvien ilmiöiden tunteminen auttaa työssä oppimisen tukemisessa. Työssä oppiminen ja sen tukeminen nähdään osaksi osaamisen johtamista. Tutkimuksessa tarkastellaan, minkälaisilla teknisillä ja sosiaalisilla edellytyksillä, osaamisen johtamisen prosesseilla ja oppimista tukevalla johtajuudella tuetaan työssä oppimista pienyrityksessä. Tutkimusstrategiaksi valittiin laadullinen tutkimus. Teemahaastattelun avulla kartoitettiin viiden pienyrittäjän näkemyksiä osaamisen merkityksestä yritykselle, työssä oppimisen mahdollisuuksista ja työssä oppimisen tukemisesta.
Osaaminen ja oppiminen on tärkeää pienten yritysten perustehtävän ja menestymisen kannalta, ja työ tarjoaa paljon mahdollisuuksia oppia erilaisissa tilanteissa. Tärkeimpinä työssä oppimista tukevina tekijöinä pidettiin oppimiseen kannustavaa kulttuuria ja ilmapiiriä sekä palautteen antamista onnistumisista. Oppimista tukeva ilmapiiri kannustaa vuorovaikutukseen, kyseenalaistamiseen ja kokeiluihin.
Tarkastelun taustalla on resurssiperustainen strategianäkemys. Yrityksen osaaminen ja tieto nähdään kilpailuetua tuottavana resurssina. Osaamisen johtamista tarkastellaan kokonaisvaltaisena näkökulmana, joka otetaan huomioon kaikessa yrityksen toiminnassa. Oppimiseen liittyvien ilmiöiden tunteminen auttaa työssä oppimisen tukemisessa. Työssä oppiminen ja sen tukeminen nähdään osaksi osaamisen johtamista. Tutkimuksessa tarkastellaan, minkälaisilla teknisillä ja sosiaalisilla edellytyksillä, osaamisen johtamisen prosesseilla ja oppimista tukevalla johtajuudella tuetaan työssä oppimista pienyrityksessä. Tutkimusstrategiaksi valittiin laadullinen tutkimus. Teemahaastattelun avulla kartoitettiin viiden pienyrittäjän näkemyksiä osaamisen merkityksestä yritykselle, työssä oppimisen mahdollisuuksista ja työssä oppimisen tukemisesta.
Osaaminen ja oppiminen on tärkeää pienten yritysten perustehtävän ja menestymisen kannalta, ja työ tarjoaa paljon mahdollisuuksia oppia erilaisissa tilanteissa. Tärkeimpinä työssä oppimista tukevina tekijöinä pidettiin oppimiseen kannustavaa kulttuuria ja ilmapiiriä sekä palautteen antamista onnistumisista. Oppimista tukeva ilmapiiri kannustaa vuorovaikutukseen, kyseenalaistamiseen ja kokeiluihin.