Reason to come, reason to stay. Tapaustutkimus alueellisen matkailun kehittämisestä Pohjanmaalla
Ritala, Miia (2018)
Ritala, Miia
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Matkailu on kasvava ja kansainvälistyvä toimiala myös Suomessa. Kehittääkseen Pohjanmaan alueen matkailun saavutettavuutta ja vetovoimaisuutta neljä pohjalaisyritystä alkoi vuonna 2015 tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Tässä tutkimuksessa sitä kutsutaan verkostoitumiseksi, koska kyseessä on organisoitumaton järjestelmä. Verkostoitumisella yritykset pyrkivät tuottamaan laadukkaita, yksilöllisiä palveluita ja innovoimaan niin, että tarjonta olisi matkailijoiden mielestä kiinnostavaa. Samalla pyritään lisäämään yhteismarkkinointia ja helpottamaan tuotteen saavutettavuutta.
Teoreettinen viitekehys koostuu verkoston, matkailuverkoston ja alueellisen matkailun kehittämisen käsitteistä sekä verkostoitumiseen johtaneista syistä ja edellytyksistä. ARA-malli on innovoinnin ja liiketoimintasuhteiden ohella tutkimuksen keskeinen tekijä. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla neljää tutkimuksen kohteena olevien yritysten johtotehtävissä toimivaa henkilöä.
Ratkaisuna oli verkostoitumalla kehittää innovatiivisia palvelupaketteja, jotka tarjoavat ruotsalaismatkailijoille kokonaistuotteen. Kokonaistuote on toteutettu innovoimalla ja hyödyntämällä jokaisen yrityksen ydinresursseja. Suomessa matkailualan haasteena on ollut myös puute palveluntarjoajista, jotka myyvät kokonaistuotteen. Tässä verkostossa sen voi ostaa vain yhdeltä toimijalta. Verkosto tekee myös yhteismarkkinointia lisätäkseen saavutettavuutta ja houkuttelevuutta. Verkostoitumisen onnistuminen näkyy ruotsalaismatkailijoiden määrän nopeana kasvuna alueella ja alun perin projektiluonteisena alkaneen toiminnan jatkumisena. Toimintaa kehitetään yhä, ja verkosto on vuosien varrella laajentunut koskemaan myös monia muita alueella toimivia yrityksiä. Sen sijaan on mielenkiintoista, että yksikään tutkimuksen kohteena oleva yritys ei koe olevansa osa verkostoa ja jokainen niistä seuraa omaa strategiaansa. Silti toiminta on tavoitteellista ja päämäärät yhteisiä, mikä on välttämätöntä toiminnan onnistumisen kannalta.
Teoreettinen viitekehys koostuu verkoston, matkailuverkoston ja alueellisen matkailun kehittämisen käsitteistä sekä verkostoitumiseen johtaneista syistä ja edellytyksistä. ARA-malli on innovoinnin ja liiketoimintasuhteiden ohella tutkimuksen keskeinen tekijä. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla neljää tutkimuksen kohteena olevien yritysten johtotehtävissä toimivaa henkilöä.
Ratkaisuna oli verkostoitumalla kehittää innovatiivisia palvelupaketteja, jotka tarjoavat ruotsalaismatkailijoille kokonaistuotteen. Kokonaistuote on toteutettu innovoimalla ja hyödyntämällä jokaisen yrityksen ydinresursseja. Suomessa matkailualan haasteena on ollut myös puute palveluntarjoajista, jotka myyvät kokonaistuotteen. Tässä verkostossa sen voi ostaa vain yhdeltä toimijalta. Verkosto tekee myös yhteismarkkinointia lisätäkseen saavutettavuutta ja houkuttelevuutta. Verkostoitumisen onnistuminen näkyy ruotsalaismatkailijoiden määrän nopeana kasvuna alueella ja alun perin projektiluonteisena alkaneen toiminnan jatkumisena. Toimintaa kehitetään yhä, ja verkosto on vuosien varrella laajentunut koskemaan myös monia muita alueella toimivia yrityksiä. Sen sijaan on mielenkiintoista, että yksikään tutkimuksen kohteena oleva yritys ei koe olevansa osa verkostoa ja jokainen niistä seuraa omaa strategiaansa. Silti toiminta on tavoitteellista ja päämäärät yhteisiä, mikä on välttämätöntä toiminnan onnistumisen kannalta.