Tietosuojalausekkeet luksusmuotiyritysten asiakassuhteen ylläpidon välineinä
Chukwuma, Wilma (2018)
Chukwuma, Wilma
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yritykset hyödyntävät verkon käyttäjistä kerättäviä yksityisiä ja henkilökohtaisia tietoja verkkokaupassa palvelun tarjoamiseksi ja markkinointitarkoituksiin. Verkossa käyttäjien yk- sityisyyteen kohdistuu tietoturvauhkia, millä on vaikutusta käyttäjien kulutuskäyttäytymi- seen. Tietoturvallisuus verkkokaupassa asettaa näin ollen haasteita yritysten asiakassuhteen ylläpidolle. Erityisiä haasteita se asettaa luksusmuotiyrityksille, joiden asiakassuhteen yllä- pito on perustunut aikaisemmin asiakkaan kohtaamisen kautta välitettäviin arvoihin. Tä- män tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luksusmuotiyritykset ylläpitävät asiakassuh- dettaan niihin käyttäjiin, jotka ovat huolissaan tietoturvastaan verkkokaupassa.
Tutkimuksen aineistona on seitsemän luksusmuotiyrityksen verkkokaupoissa esitetyt tieto- suojalausekkeet. Tekstejä analysoidaan systeemisfunktionaaliseen kielioppiteoriaan perustu- valla menetelmällä. Tutkimuksessa tarkastellaan tekstissä esiintyviä diskursseja sekä niitä tapoja, joilla sekä yrityksen että käyttäjien toiminta kuvataan. Tutkimuksen tulokset osoitta- vat, että luksusmuotiyritykset ylläpitävät asiakassuhdettaan viestimällä käyttäjille luottamuk- sen ja statuksen arvoja. Luottamuksen arvosta viestimällä yritykset pyrkivät vaikuttamaan käyttäjien kulutuskäyttäytymiseen. Statuksen arvosta viestiminen on puolestaan luksus- muotiyrityksille ominainen asiakasarvon piirre, joka on yksi tärkeimmistä luksusmuotituot- teiden kuluttamisen perusteista. Lisäksi tutkimuksessa todetaan, että vastuu asiakassuhteen muodostamisen onnistumisesta siirretään käyttäjälle. Tutkimuksen tulokset tukevat aikai- sempien tutkimusten tuloksia, joissa todetaan, että yritykset siirtävät vastuuta tietosuojansa hallinnasta käyttäjälle.
Tutkimuksen aineistona on seitsemän luksusmuotiyrityksen verkkokaupoissa esitetyt tieto- suojalausekkeet. Tekstejä analysoidaan systeemisfunktionaaliseen kielioppiteoriaan perustu- valla menetelmällä. Tutkimuksessa tarkastellaan tekstissä esiintyviä diskursseja sekä niitä tapoja, joilla sekä yrityksen että käyttäjien toiminta kuvataan. Tutkimuksen tulokset osoitta- vat, että luksusmuotiyritykset ylläpitävät asiakassuhdettaan viestimällä käyttäjille luottamuk- sen ja statuksen arvoja. Luottamuksen arvosta viestimällä yritykset pyrkivät vaikuttamaan käyttäjien kulutuskäyttäytymiseen. Statuksen arvosta viestiminen on puolestaan luksus- muotiyrityksille ominainen asiakasarvon piirre, joka on yksi tärkeimmistä luksusmuotituot- teiden kuluttamisen perusteista. Lisäksi tutkimuksessa todetaan, että vastuu asiakassuhteen muodostamisen onnistumisesta siirretään käyttäjälle. Tutkimuksen tulokset tukevat aikai- sempien tutkimusten tuloksia, joissa todetaan, että yritykset siirtävät vastuuta tietosuojansa hallinnasta käyttäjälle.