Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Yhdessä muodostamme yhtiön”. Yritysblogi yhteisöllisyyden rakentajana sisäisessä viestinnässä

Mäkelä, Milja-Maaria (2018)

 
Katso/Avaa
osuva_8077.pdf (639.5Kb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Mäkelä, Milja-Maaria
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka yhteisöä rakennetaan yrityksen sisäisen viestinnän blogissa. Tavoitetta lähestytään tarkastelemalla, millaisia suhteita blogissa rakentuu kirjoittajan ja yleisön välille sekä millainen on kirjoittajan oletusyleisö. Tutkimuksen aineistona käytetään suomalaisen finanssialan yrityksen sisäistä blogia, josta on valittu tarkasteluun 36 blogijulkaisua. Lisäksi analyysissä hyödynnetään blogin julkaisusta vastaavan työntekijän antamaa taustoituskeskustelua.

Tutkimus pohjaa työelämässä tapahtuneeseen muutokseen, jossa työyhteisöt ovat hajautuneita ja yritysten sisäinen viestintä tapahtuu verkkoviestinnän eri kanavien kuten intranetin kautta. Tutkimusmenetelmänä käytetään kriittistä diskurssianalyysia. Analyysi on toteutettu kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisessä tarkastellaan sosiokulttuurisen muutoksen vaikutusta työelämään. Analyysin toisessa vaiheessa blogiin perehdytään diskurssikäytännön tasolla ja lopuksi blogijulkaisuja tarkastellaan tekstin tason kautta.

Tutkimuksessa selvisi, että tutkittavan yrityksen sisäisen blogin kulutukseen ohjataan vahvasti muun muassa sijoittamalla blogi helposti löydettävään paikkaan. Blogin tuotannon ehtoja määrittävät kirjoittajille annetut raamit, kuten se, että blogiin kirjoitetaan työelämää koskevista asioista. Tekstin tasolla voidaan havaita, että blogin kirjoittajat noudattavat diskurssikäytännön tasolla annettua määritelmää siitä, että kyseessä on asiantun-tijablogi. Blogin rakentama yhteisö määrittyy vahvasti työn ja yrityksen toimialan kautta. Kirjoittajat osoittavat kuuluvansa yleisönsä kanssa samaan yhteisöön muun muassa käyttämällä suomalaiseen kulttuuriin liitettävissä olevaa sanastoa sekä intertekstuaalisten valintojen kautta vahvistettuja merkityksiä ja me-retoriikkaa. Yhteisöllisyys syntyy myös lukijan ja kirjoittajan välisestä jaetusta aikakäsityksestä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3298]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste