Verkkosivujen ja sähköisen työnhakulomakkeen käytettävyys henkilöstöalan yrityksessä
Liewendahl, Lauri (2018)
Liewendahl, Lauri
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Työnhaun tärkeimpiä kanavia ovat yritysten verkkosivut. Työntekijöiden houkuttelemiseksi ja positiivisen työnantajamielikuvan luomiseksi yritysten on tärkeä panostaa verkkosivuihin ja sähköisiin työnhaun kanaviin, kuten työnhakulomakkeisiin. Käyttäjäkeskeisen käytettävyyden merkitys näissä on vain kasvanut.
Tämä tutkimus toteutetaan toimeksiantona Click Henkilöstöpalvelut Oy:lle ja sen tavoitteena on tutkia yrityksen verkkosivujen ja työnhakulomakkeen käytettävyyden nykytilaa työnhakijoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa keskitytään verkkosivujen ja työnhakulomakkeen helppokäyttöisyyteen ja toimivuuteen sekä käyttöliittymän arviointiin mahdollisten käytettävyysongelmien tunnistamiseksi. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, mitä ominaisuuksia ja toimintoja verkkosivujen ja työnhakulomakkeen tulee sisältää, jotta se palvelisi työnhakijoiden käyttäjälähtöisyyttä mahdollisimman hyvin.
Tutkimuksessa käytettiin kahta toistaan tukevaa tutkimusmetodia, käytettävyyskyselyä ja käytettävyystestausta, mahdollisten käytettävyysongelmien löytämiseksi. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin käytettävyyskysely Nielsenin heuristiikkoja mukaillen. Tutkimuksen toinen vaihe oli käytettävyystestaus, jossa koehenkilöt suorittavat ennalta annettuja tehtäviä liittyen yrityksen verkkosivujen ja työnhakulomakkeen käyttämiseen. Käytettävyystestauksen käyttäjiä haastateltiin testauksen jälkeisten tuntemusten ja mielipiteiden kartoittamiseksi.
Käytettävyyskysely ja -testaus osoittivat ristiriitaisia tuloksia Click Henkilöstöpalvelut Oy:n verkkosivujen ja työnhakulomakkeen käytettävyydestä. Käytettävyyskyselyssä vakavia käytettävyysongelmia ei löytynyt. Käytettävyystestauksen perusteella voidaan sen sijaan todeta, että yrityksen verkkosivujen ja työnhakulomakkeen käytettävyydessä on vakavia käytettävyysongelmia. Tutkimuksen perusteella koottiin kehitysehdotuksia toimeksiantajalle verkkosivujen ja työnhakulomakkeen käyttäjälähtöisen käytettävyyden parantamiseksi. Tällä tutkimuksella osoitettiin, että yrityksen verkkosivujen ja työnhakulomakkeen käyttäjälähtöisellä käytettävyydellä on merkitystä.
Tämä tutkimus toteutetaan toimeksiantona Click Henkilöstöpalvelut Oy:lle ja sen tavoitteena on tutkia yrityksen verkkosivujen ja työnhakulomakkeen käytettävyyden nykytilaa työnhakijoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa keskitytään verkkosivujen ja työnhakulomakkeen helppokäyttöisyyteen ja toimivuuteen sekä käyttöliittymän arviointiin mahdollisten käytettävyysongelmien tunnistamiseksi. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, mitä ominaisuuksia ja toimintoja verkkosivujen ja työnhakulomakkeen tulee sisältää, jotta se palvelisi työnhakijoiden käyttäjälähtöisyyttä mahdollisimman hyvin.
Tutkimuksessa käytettiin kahta toistaan tukevaa tutkimusmetodia, käytettävyyskyselyä ja käytettävyystestausta, mahdollisten käytettävyysongelmien löytämiseksi. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin käytettävyyskysely Nielsenin heuristiikkoja mukaillen. Tutkimuksen toinen vaihe oli käytettävyystestaus, jossa koehenkilöt suorittavat ennalta annettuja tehtäviä liittyen yrityksen verkkosivujen ja työnhakulomakkeen käyttämiseen. Käytettävyystestauksen käyttäjiä haastateltiin testauksen jälkeisten tuntemusten ja mielipiteiden kartoittamiseksi.
Käytettävyyskysely ja -testaus osoittivat ristiriitaisia tuloksia Click Henkilöstöpalvelut Oy:n verkkosivujen ja työnhakulomakkeen käytettävyydestä. Käytettävyyskyselyssä vakavia käytettävyysongelmia ei löytynyt. Käytettävyystestauksen perusteella voidaan sen sijaan todeta, että yrityksen verkkosivujen ja työnhakulomakkeen käytettävyydessä on vakavia käytettävyysongelmia. Tutkimuksen perusteella koottiin kehitysehdotuksia toimeksiantajalle verkkosivujen ja työnhakulomakkeen käyttäjälähtöisen käytettävyyden parantamiseksi. Tällä tutkimuksella osoitettiin, että yrityksen verkkosivujen ja työnhakulomakkeen käyttäjälähtöisellä käytettävyydellä on merkitystä.