Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Käytettävyys toiminnanohjausjärjestelmän käyttäjätyytyväisyyden tekijänä

Leppäkoski, Tiinamaari (2019)

 
Katso/Avaa
osuva_8541.pdf (1.085Mb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Leppäkoski, Tiinamaari
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyden puutteet vaikuttavat sen käyttäjätyytyväisyyteen. Tutkimuksen kohteena toimi graafisen- ja pakkausteollisuuden alalle suunnattu järjestelmä. Tavoitetta lähestyttiin kartoittamalla ensin, millaisia käytettävyysongelmia kohdejärjestelmästä löytyy. Tämän jälkeen selvitettiin, miten tyytyväisiä kohdejärjestelmän käyttäjät ovat järjestelmään ja mistä tekijöistä käyttäjien kokema tyytyväisyys tai tyytymättömyys muodostuu. Näihin tutkimuskysymyksiin saatujen vastausten perusteella osoitettiin, miten havaitut käytettävyysongelmat vaikuttivat käyttäjien kokemaan¬¬ tyytyväisyyteen.

Aiemman tutkimuksen pohjalta tutkimusta varten laadittiin ohjesäännöt eli heuristiikat siitä, mitä on hyvä käytettävyys toiminnanohjausjärjestelmien kontekstissa, ja koottiin osatekijät, joiden avulla käyttäjätyytyväisyyttä voidaan määritellä. Näitä hyödyntämällä arvioitiin kohdejärjestelmän käytettävyyttä heuristisen arvioinnin menetelmällä ja kartoitettiin järjestelmän käyttäjätyytyväisyyttä kyselyn avulla. Arvioinnissa kohdejärjestelmän ongelmina korostuivat ongelmat navigoinnissa ja opittavuudessa. Käyttäjätyytyväisyys osoittautui kyselyssä korkeaksi, ja tyytyväisyydessä korostui, että käyttäjät kokivat järjestelmän hyödylliseksi. Arvioinnin ja kyselyn tuloksia tarkemmin analysoimalla selvitettiin käytettävyysongelmien roolia tyytyväisyydessä.

Tutkimus osoitti, että käytettävyyden puutteista negatiivisimmin toiminnanohjaus-järjestelmän käyttäjätyytyväisyyteen vaikuttavat ongelmat järjestelmässä navigoinnissa ja käyttöliittymän rakenteessa. Puutteet opittavuudessa ja intuitiivisuudessa eivät sen sijaan vaikuta käyttäjätyytyväisyyteen, jos käyttäjät käyttävät järjestelmää jatkuvasti päivittäin työssään. Tutkimus antoi myös viitteitä siitä, että toiminnanohjausjärjestelmän käyttöliittymän ulkoasuun ja käytön miellyttävyyteen panostamalla käyttäjätyyty-väisyyteen voidaan vaikuttaa positiivisesti, vaikka käyttäjät eivät kokisi ulkoasua varsinaisesti huonoksi tälläkään hetkellä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3205]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste