Avoimet kirjat -periaatteen vaikutus toimittajatyytyväisyyteen - Kyselytutkimus kone- ja metalliteollisuuden toimittajayrityksille
Lehtovaara, Oskari (2018)
Lehtovaara, Oskari
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kustannustieto on yksi yrityksen arkaluontoisimmista tiedoista ja se onkin yleisesti salattu yrityksen kolmansilta osapuolilta: asiakkailta ja toimittajilta. Teollisuusverkostojen kehittyminen on kuitenkin johtanut yhä useammin yrityksen omat rajat ylittävään toimintaan. Yritysten välisestä yhteistyöstä verkostoissa on tullut entistä intensiivisempää. Avoimet kirjat -periaatteella tarkoitetaan sitä, että yritykset paljastavat kustannustietoja asiakkaille tai toimittajille. Avoimet kirjat -periaate ja siihen läheisesti liittyvä yritysverkostojen kustannusjohtaminen on nähty tehokkaina menetelminä kustannusten hallintaan ja yhteistyön parantamiseen yritysten välisessä liiketoiminnassa. Avoimet kirjat -periaatteen käytössä on kuitenkin riskinsä, jotka liittyvät etenkin paljastetun kustannustiedon väärinkäyttöön.
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin avoimet kirjat -periaatteen ja yritysverkostojen kustannusjohtamisen vaikutusta toimittajatyytyväisyyteen. Tarkasteluun otettiin mukaan olosuhdemuuttujina ostajan opportunismi ja yhteiset käyttäytymissäännöt. Tutkielman teoria nojaa kontingenssi- ja transaktiokustannusteoriaan, ja teoriaosan lähdeaineistona käytettiin pääosin aikaisempia tieteellisiä julkaisuja aiheesta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin suomalaisille kone- ja metalliteollisuuden toimittajayrityksille. Mitat täyttäviä vastauksia saatiin yhteensä 64 kappaletta, jotka analysoitiin käyttämällä PLS-menetelmää.
Tutkimustulosten mukaan avoimet kirjat -periaatteella ei havaittu vaikutusta toimittajatyytyväisyyteen, kun taas yritysverkostojen kustannusjohtamisella havaittiin merkitsevä positiivinen yhteys toimittajatyytyväisyyteen. Olosuhdemuuttujilla ei havaittu heikentäviä tai voimistavia vaikutuksia edellä mainituille yhteyksille. Tutkimustulokset tukevat osaltaan aikaisempia havaintoja siitä, että avoimet kirjat -periaatetta ei tulisi käyttää osana yritysverkostojen kustannusjohtamista, mikäli kehittyneemmät yritysverkostojen kustannusjohtamisen menetelmät eivät sitä edellytä. Samalla tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että avoimet kirjat -periaate on moniulotteinen asia, jonka menestys riippuu monesta tekijästä.
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin avoimet kirjat -periaatteen ja yritysverkostojen kustannusjohtamisen vaikutusta toimittajatyytyväisyyteen. Tarkasteluun otettiin mukaan olosuhdemuuttujina ostajan opportunismi ja yhteiset käyttäytymissäännöt. Tutkielman teoria nojaa kontingenssi- ja transaktiokustannusteoriaan, ja teoriaosan lähdeaineistona käytettiin pääosin aikaisempia tieteellisiä julkaisuja aiheesta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin suomalaisille kone- ja metalliteollisuuden toimittajayrityksille. Mitat täyttäviä vastauksia saatiin yhteensä 64 kappaletta, jotka analysoitiin käyttämällä PLS-menetelmää.
Tutkimustulosten mukaan avoimet kirjat -periaatteella ei havaittu vaikutusta toimittajatyytyväisyyteen, kun taas yritysverkostojen kustannusjohtamisella havaittiin merkitsevä positiivinen yhteys toimittajatyytyväisyyteen. Olosuhdemuuttujilla ei havaittu heikentäviä tai voimistavia vaikutuksia edellä mainituille yhteyksille. Tutkimustulokset tukevat osaltaan aikaisempia havaintoja siitä, että avoimet kirjat -periaatetta ei tulisi käyttää osana yritysverkostojen kustannusjohtamista, mikäli kehittyneemmät yritysverkostojen kustannusjohtamisen menetelmät eivät sitä edellytä. Samalla tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että avoimet kirjat -periaate on moniulotteinen asia, jonka menestys riippuu monesta tekijästä.