Projektinhallinnan onnistumisen edellytykset EU-tukihankkeissa
Lehtinen, Aino (2018)
Lehtinen, Aino
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla on lukematon määrä organisaatioita, joiden koko toiminta on projekti- tai tiimivetoista. Organisaation kyky hallita näitä projekteja määrittää sen, kuinka projektitoiminta onnistuu ja organisaatio menestyy. Projektien toimimiseen taas vaikuttaa suuresti henkilöstön sitoutumisaste. Sitoutuminen ei ole yhtä kuin kuin työntekijöiden tyytyväisyys, vaan todellisen sitoutumisen sivutuotteena tulevat tehokkuus ja tuottavuus. Sitoutumisessa on kyse siitä, kuinka se rakentuu työntekijän tunnepohjaisesta suhteesta organisaation sekä sen työyhteisön tavoitteisiin. Tällöin työyhteisö ja sen tavoitteet koetaan omiksi ja näiden tavoitteiden eteen jaksetaan tehdä töitä.
Tämä kaikki on haasteellista jo pelkästään kansallisessa ympäristössä. Mitä lisämaustetta tuovat sitten EU-tuet tähän kaikkeen? Liikennevirastossa on jo pidempään tunnistettu haasteita EU –tukien hallinnoinnissa, tukihankkeiden koordinoinnissa ja talousseurannassa. Viraston monet organisaatiomuutokset vuosina 2010–2015 ovat aiheuttaneet merkittävästi lisätyötä sekä katkoksia EU-hankkeiden hallinnoinnissa ja tiedonkulussa.
Tässä tutkimuksessa on tarkoituksena tarkastella projektinhallinnan sekä ihmisten sitouttamisen avulla Liikenneviraston projekteja, jotka saavat EU:lta rahoitustukea. Tarkoituksena on selvittää, kuinka näissä erilaisissa hankkeissa on projektinhallinta toteutunut sekä mitkä asiat ovat vaikuttaneet niin onnistumisiin kuin epäonnistumisiinkin. Tutkimusongelmaa lähdettiin selvittämään kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen avulla. Tutkimusstrategiana oli case-tutkimus, jossa tarkasteltavana oli yksi kohdeorganisaatio. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa henkilöä, joiden tuloksia peilattiin kirjallisuuskatsaukseen. Tutkimuksessa saatiin selville, että kohdeorganisaation suurimmat ongelmat projektinhallinnassa liiittyivät viestintään ja vuorovaikutukseen, suunnitteluun sekä vastuiden määrittelyihin ja jakoihin. Sitoutumista taas ei Liikennevirastolla ole mainittu strategiassakaan. Tämä antaa tietyn kuvan johdolta alas ja näin vaikuttaa ihmisten työskentelymotivaatioon. Nämä kaikki ovat kytköksissä toisiinsa ja hyviäkin asioita on tehty, mutta paljon on vielä tekemättä.
Tämä kaikki on haasteellista jo pelkästään kansallisessa ympäristössä. Mitä lisämaustetta tuovat sitten EU-tuet tähän kaikkeen? Liikennevirastossa on jo pidempään tunnistettu haasteita EU –tukien hallinnoinnissa, tukihankkeiden koordinoinnissa ja talousseurannassa. Viraston monet organisaatiomuutokset vuosina 2010–2015 ovat aiheuttaneet merkittävästi lisätyötä sekä katkoksia EU-hankkeiden hallinnoinnissa ja tiedonkulussa.
Tässä tutkimuksessa on tarkoituksena tarkastella projektinhallinnan sekä ihmisten sitouttamisen avulla Liikenneviraston projekteja, jotka saavat EU:lta rahoitustukea. Tarkoituksena on selvittää, kuinka näissä erilaisissa hankkeissa on projektinhallinta toteutunut sekä mitkä asiat ovat vaikuttaneet niin onnistumisiin kuin epäonnistumisiinkin. Tutkimusongelmaa lähdettiin selvittämään kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen avulla. Tutkimusstrategiana oli case-tutkimus, jossa tarkasteltavana oli yksi kohdeorganisaatio. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa henkilöä, joiden tuloksia peilattiin kirjallisuuskatsaukseen. Tutkimuksessa saatiin selville, että kohdeorganisaation suurimmat ongelmat projektinhallinnassa liiittyivät viestintään ja vuorovaikutukseen, suunnitteluun sekä vastuiden määrittelyihin ja jakoihin. Sitoutumista taas ei Liikennevirastolla ole mainittu strategiassakaan. Tämä antaa tietyn kuvan johdolta alas ja näin vaikuttaa ihmisten työskentelymotivaatioon. Nämä kaikki ovat kytköksissä toisiinsa ja hyviäkin asioita on tehty, mutta paljon on vielä tekemättä.