Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mentorointi perehdytyksen välineenä- suomalaisen design-yrityksen malli

Lainkari, Eevi-Maria (2018)

 
Katso/Avaa
osuva_8105.pdf (732.0Kb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Lainkari, Eevi-Maria
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Henkilöstövoimavarojen kehittämisestä on tullut viime vuosikymmeninä tärkeä kilpailu- ja erottautumiskeino yrityksille nopeasti muuttuvassa maailmassa. Kehittämiseen on olemassa lukuisia työkaluja organisaatiolähtöisemmistä keinoista niihin, jotka keskittyvät yksilöiden hyvinvointiin ja henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Mentorointi on henkilöstön kehittämisen välineistä se, joka nojaa luottamuksellisiin suhteisiin ja tiiviiseen, säännölliseen vuorovaikutukseen. Mentoroinnin avulla voidaan esimerkiksi tavoitella osaamisen ja hiljaisen tiedon siirtämistä, työilmapiirin parantamista tai taloudellisen menestyksen varmistamista myös tulevaisuudessa. Mentorointia voidaan soveltaa lukuisiin erilaisiin kehittämistilanteisiin organisaatioissa, ja sovellusala on vuosien saatossa vain laajentunut. Jokaiseen suhteeseen osapuolet tulisi valita erikseen, jotta he olisivat toisilleen mahdollisimman yhteensopivat ja jotta he olisivat sitoutuneet palvelemaan asetettuja tavoitteita. Mentoroinnin onnistuminen taikka ajautuminen väärille raiteille voi olla kiinni pienistä asioista. Tutkimuksen teoriaosuudessa onnistuneen mentoroinnin elementit on kiteytetty seitsemään kohtaan.

Tässä tutkimuksessa on esitelty erään suomalaisen vähittäiskaupan alalla toimivan design-yrityksen tapaa toteuttaa mentorointia perehdytyksen välineenä kun se on avannut uusia toimipisteitä lähinnä kansainvälisessä ympäristössä. Tärkein tutkimusongelma on se, millaisia onnistuneen mentoroinnin elementtejä tutkituista mentorointiprosesseista löytyy. Tässä tutkimuksessa on keskitytty erityisesti mentoreiden näkökulmaan, ja toiseksi tutkimusongelmaksi on nostettu mentoreiden kokemukset toteuttamistaan prosesseista. Tutkimusta varten on haastateltu suurinta osaa yrityksessä toimineista mento-reista mahdollisimman kattavan kuvan saavuttamiseksi. Tutkimuksen tuloksia on purettu peilaamalla haastatteluaineistoa teorian onnistuneen mentoroinnin elementteihin. Näiden elementtien lisäksi haastatteluissa nousi esille myös muutama muu tuloksien kannalta merkittävä tekijä, jotka nostettiin onnistuneen mentoroinnin elementtien rinnalle. Lisäksi on pystytty vielä toteamaan selkeä kehityskaari yrityksen sisällä mentoroinnin toteuttamisessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3253]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste