Henkilöstöjohtajien käsityksiä aineettoman palkitsemisen tilasta ja palkitsemisen strategisuudesta
Laikola, Nora (2019)
Laikola, Nora
2019
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee aineetonta palkitsemista ja sen esiintyvyyttä sekä palkitsemisen yhteensopivuutta liiketoimintastrategiaan henkilöstöjohtajien sekä henkilöstöasioista jollain tavalla vastuussa olevien henkilöiden näkökulmasta Suomessa toimivissa suomalaisissa ja kansainvälisissä organisaatioissa. Tässä tutkimuksessa keskitytään erityisesti aineettomiin palkitsemisen keinoihin ja siihen, miten kohdeorganisaatioissa henkilöstöjohtajat ilmentävät ne osana kohdeorganisaatioiden palkitsemisjärjestelmää. Erilaisia keinoja aineettomaan palkitsemiseen ovat muun muassa mahdollisuus osaamisen kehittämiseen, työuralla eteneminen, vaikuttamisen ja osallistumisen mahdollisuus, mahdollisuus palautteen saamiseen, tunnustukseen ja kiitokseen sekä erilaiset työsuhteeseen ja sen järjestelyihin liittyvät asiat. Mitä suurempi työntekijän palkka on, sitä suuremmaksi usein aineettoman palkitsemisen merkitys kasvaa, mikä linkittyy vahvasti vallitseviin motivaatioteorioihin. Aineettoman palkitseminen merkitys korostuu erityisesti asiantuntijatyössä, jossa tarvitaan paljon sisäistä motivaatiota.
Tutkimuksessa pyritään saamaan vastaus siihen, millaisia käsityksiä organisaation henkilöstöjohtajilla ja henkilöstöasioista vastaavilla henkilöillä on aineettomasta palkitsemisesta ja onko aineettoman palkitsemisen tärkeys tunnistettu organisaation ylätasolla. Pyrimme saamaan vastauksen siihen, millaisia aineettoman palkitsemisen keinoja organisaatioissa esiintyy ja mitä haasteita niihin liittyy sekä miten niiden hyödyntämistä voisi kehittää vielä paremmaksi. Tarkastelemme myös palkitsemisen strategisuutta ja pyrimme saamaan vastauksen siihen, miten organisaation palkitsemisjärjestelmä linkittyy organisaation liiketoimintastrategiaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu tutkimuksessa aineettomaan palkitsemiseen ja strategisen palkitsemiseen liittyvästä kirjallisuudesta.
Tutkittavaa ilmiötä pyrittiin ymmärtämään teorian ja aikaisempien tutkimusten lisäksi haastattelemalla yhdeksää henkilöstöjohtaa ja henkilöstöasioista jollain tavalla vastuussa olevaa henkilöä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, ja siten aineiston perusteella muodostettiin käsitys aineettoman palkitsemisen tilasta, käsityksistä ja kehitysideoista sekä palkitsemisen strategisuudesta kohdeorganisaatioissa. Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että aineeton palkitsemisen on selkeästi tunnistettu kohdeorganisaatioiden ylemmän johdon tasolla. Aineettoman palkitsemisen merkitys työntekijöiden motivoitumisen, sitoutumisen ja työssä viihtyvyyden kannalta korostui kaikissa organisaatioissa tärkeäksi seikaksi aineellisen palkitsemisen rinnalla. Tänä päivänä useat asiantuntijaorganisaatiot kilpailevat parhaista osaajista työmarkkinoilla, jolloin hyvin hoidetulla ja suunnitellulla palkitsemisen kokonaisuudella, jossa aineettoman palkitsemisen keinot on otettu hyvin huomioon, saattaa olla suuri merkitys yrityksen kilpailukyvylle, menestykselle sekä sisäiseen ja ulkoiseen työnantajamielikuvaan.
Tutkimuksessa pyritään saamaan vastaus siihen, millaisia käsityksiä organisaation henkilöstöjohtajilla ja henkilöstöasioista vastaavilla henkilöillä on aineettomasta palkitsemisesta ja onko aineettoman palkitsemisen tärkeys tunnistettu organisaation ylätasolla. Pyrimme saamaan vastauksen siihen, millaisia aineettoman palkitsemisen keinoja organisaatioissa esiintyy ja mitä haasteita niihin liittyy sekä miten niiden hyödyntämistä voisi kehittää vielä paremmaksi. Tarkastelemme myös palkitsemisen strategisuutta ja pyrimme saamaan vastauksen siihen, miten organisaation palkitsemisjärjestelmä linkittyy organisaation liiketoimintastrategiaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu tutkimuksessa aineettomaan palkitsemiseen ja strategisen palkitsemiseen liittyvästä kirjallisuudesta.
Tutkittavaa ilmiötä pyrittiin ymmärtämään teorian ja aikaisempien tutkimusten lisäksi haastattelemalla yhdeksää henkilöstöjohtaa ja henkilöstöasioista jollain tavalla vastuussa olevaa henkilöä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, ja siten aineiston perusteella muodostettiin käsitys aineettoman palkitsemisen tilasta, käsityksistä ja kehitysideoista sekä palkitsemisen strategisuudesta kohdeorganisaatioissa. Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että aineeton palkitsemisen on selkeästi tunnistettu kohdeorganisaatioiden ylemmän johdon tasolla. Aineettoman palkitsemisen merkitys työntekijöiden motivoitumisen, sitoutumisen ja työssä viihtyvyyden kannalta korostui kaikissa organisaatioissa tärkeäksi seikaksi aineellisen palkitsemisen rinnalla. Tänä päivänä useat asiantuntijaorganisaatiot kilpailevat parhaista osaajista työmarkkinoilla, jolloin hyvin hoidetulla ja suunnitellulla palkitsemisen kokonaisuudella, jossa aineettoman palkitsemisen keinot on otettu hyvin huomioon, saattaa olla suuri merkitys yrityksen kilpailukyvylle, menestykselle sekä sisäiseen ja ulkoiseen työnantajamielikuvaan.