Markkinoinnin tavoitteiden asettaminen ja tulosten mittaaminen
Koski-Sipilä, Matti (2019)
Koski-Sipilä, Matti
2019
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Markkinoijilla on ollut kautta aikain vaikeuksia todentaa markkinoinnin toimien vaikutuksia yrityksen taloudelliseen suorituskykyyn. Tänä päivänä yrityksen johto kuitenkin odottaa markkinoinnilta kykyä osoittaa tuloksia numeerisesti ja taloudellisesti. Digitalisoituminen ja teknologian kehittyminen mahdollistavat markkinoinnin entistä tarkemman mittaamisen.
Tämä tutkimus tehtiin markkinointitoimiston toimeksiannosta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä mekanismeja, haasteita ja ongelmia yrityksillä on markkinoinnin tavoitteiden asettamiseen ja tulosten mittaamiseen liittyen. Lisäksi kiinnostavaa on, mikä on markkinoinnin kumppanien rooli yritysten markkinoinnin tavoitteiden asettamisessa ja tulosten mittaamisessa. Tutkimuksen viitekehys rakentuu tavoitteiden asettamisen sekä markkinoinnin tulosten mittaamisen ympärille. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena monitapaustutkimuksena ja aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluin. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä seitsemää henkilöä neljästä eri yrityksestä. Kaikki haastateltavat olivat jollain tasolla tekemisissä edustamansa yrityksen markkinoinnin kanssa.
Tutkimuksen keskeisimpiä löydöksiä ovat yritysten vaikeudet osoittaa markkinoinnin ja yrityksen taloudellisen suorituskyvyn yhteyttä, vaikka halua tähän yrityksissä onkin. Vaikeudet johtuvat monista eri syistä. Tutkimuksessa esille nousivat esimerkiksi mittaamiseen tarvittavan datan sekä osaamisen puute. Yrityksen toimialalla ja liiketoimintamallilla oli myös vaikutusta siihen, kuinka vaikeaksi markkinoinnin mittaaminen ja tavoitteiden asettaminen koettiin. Markkinoinnin kumppaneilta odotetaan tekemiensä markkinoinnin toimien mittaamista ja raportointia. Toisaalta kumppanit saivat myös kritiikkiä puutteellisesta tavoitteiden asettamisesta sekä mittaamisesta. Tuloksista nousi esille myös kumppanin ja asiakkaan luottamuksellisen suhteen tärkeys. Yrityksillä on tulevaisuudessa tarvetta strategisille markkinoinnin kumppaneille, jotka pystyvät auttamaan yrityksiä esimerkiksi markkinoinnin tulosten kokonaisvaltaisessa mittaamisessa.
Tämä tutkimus tehtiin markkinointitoimiston toimeksiannosta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä mekanismeja, haasteita ja ongelmia yrityksillä on markkinoinnin tavoitteiden asettamiseen ja tulosten mittaamiseen liittyen. Lisäksi kiinnostavaa on, mikä on markkinoinnin kumppanien rooli yritysten markkinoinnin tavoitteiden asettamisessa ja tulosten mittaamisessa. Tutkimuksen viitekehys rakentuu tavoitteiden asettamisen sekä markkinoinnin tulosten mittaamisen ympärille. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena monitapaustutkimuksena ja aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluin. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä seitsemää henkilöä neljästä eri yrityksestä. Kaikki haastateltavat olivat jollain tasolla tekemisissä edustamansa yrityksen markkinoinnin kanssa.
Tutkimuksen keskeisimpiä löydöksiä ovat yritysten vaikeudet osoittaa markkinoinnin ja yrityksen taloudellisen suorituskyvyn yhteyttä, vaikka halua tähän yrityksissä onkin. Vaikeudet johtuvat monista eri syistä. Tutkimuksessa esille nousivat esimerkiksi mittaamiseen tarvittavan datan sekä osaamisen puute. Yrityksen toimialalla ja liiketoimintamallilla oli myös vaikutusta siihen, kuinka vaikeaksi markkinoinnin mittaaminen ja tavoitteiden asettaminen koettiin. Markkinoinnin kumppaneilta odotetaan tekemiensä markkinoinnin toimien mittaamista ja raportointia. Toisaalta kumppanit saivat myös kritiikkiä puutteellisesta tavoitteiden asettamisesta sekä mittaamisesta. Tuloksista nousi esille myös kumppanin ja asiakkaan luottamuksellisen suhteen tärkeys. Yrityksillä on tulevaisuudessa tarvetta strategisille markkinoinnin kumppaneille, jotka pystyvät auttamaan yrityksiä esimerkiksi markkinoinnin tulosten kokonaisvaltaisessa mittaamisessa.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Digitaalisen markkinoinnin keinot ja osaaminen B-to-B –markkinoinnin kehittämisessä. –Empiirinen analyysi digitaalisia palveluja tuottavan yrityksen asiakasverkostossa.
Laakkonen, Kaisa (2007)
Pro gradu - tutkielmaKysynnän kasvu digitaalisen markkinoinnin keinoin on haaste B-to-B –yrityksille. Digitaalinen markkinointi luo kuitenkin hyvät edellytykset tähän, koska sen avulla voidaan kohdentaa markkinointia entistä tehokkaammin ja ...Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla. -
”Tää on palvelutyötä omalle organisaatiolle” Tapaustutkimus sisäisen markkinoinnin vaikutuksesta palvelukulttuuriin osana strategian toteuttamista
Tiainen, Elina (2015)
Pro gradu - tutkielmaTämä tutkimus tarkastelee, kuinka sisäinen markkinointi osana strategian toteuttamista voi vaikuttaa organisaation palvelukulttuuriin. Tutkimuksen taustalla oli tutkijan kiinnostus strategisen johtamisen ja palvelukulttuurin ... -
Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen : CASE ON Kuljetus Oy
Tarkiainen, Taina (28.04.2020)
Pro gradu -tutkielmaTämä pro gradu tutkielma käsittää asiakastoimeksiannon, jossa kartoitetaan toimeksiantajayrityksen digitaalisen markkinoinnin nykytila ja tunnistetaan ne tekijät, joilla yrityksen digitaalista markkinointia voidaan tehostaa ...