Etätyön johtaminen. Etujen tasapaino ja johtamisen kehittäminen.
Kivikangas , Virpi (2019)
Kivikangas , Virpi
2019
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Etätyön johtaminen yrityksissä on koettu haasteellisena. Haasteita aiheuttaa laajalle ulottuva etätyötä koskeva lainsäädäntö ja etätyöntekijän perusoikeudet aiheuttavat yhteentörmäystä työntekijän ja työnantajan etujen ja oikeuksien välillä. Lisäksi työn johto ja valvonta painottuvat johtamiseen perinteisesti totutun valvonnan sijasta. Yrityksen näkökulmasta katsottuna etätyössä on kyse enemmästä kuin pelkästä työnteon tavasta. Tutkielman tehtävänä on tunnistaa erityiset haasteet, joita etätyön johtamiseen liittyy, tuoda esille kokonaiskuva yrityksen hyötyjen muodostumisesta ja pohtia yrityksen mahdollisuuksia toteuttaa etätyön johtamista molempia työsuhteen osapuolia hyödyttäen.
Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu etätyötä koskevasta erityislainsäädännöstä, etätyön johtamisen määrittelystä, työnantajan oikeuksista ja velvollisuuksista sekä etätyöntekijän eduista ja perusoikeuksista. Teoriassa tuodaan esille myös yrityskulttuurin ja johtamisen kehittämisen teoriaa tutkimuksen perusteella valituista etätyön johtamiseen sopivista johtamisopeista. Keskeisiä käsitteitä ovat etätyö, etätyöntekijä ja etätyön johtaminen. Etätyö on tapa tehdä työtä työsuhteessa säännöllisesti työnantajan tilojen ulkopuolella. Etätyöntekijä on henkilö, joka tekee työtä työsuhteessa työnantajaan. Etätyön johtaminen on etänä tehtävän työn johtamista työsopimuksen perusteella. Tutkimusmenetelmänä käytetään oikeusjärjestyksen sisällön selvittämistä tulkitsemalla oikeusnormeja, yhdistelemällä eri lähteitä ja tekemällä perusteltuja johtopäätöksiä etätyön johtamisen sallittavuuden rajoista ja velvoitteista. Lisäksi hyödynnetään soveltavaa tutkimusta käytäntöön tilitoimistossa. Tutkielman aineisto muodostuu lainsäädännöstä ja oikeuskirjallisuudesta. Hyötyjä, haasteita sekä johtamistapojen vaikutuksia on tutkittu johtamisen, tilastollisten tutkimusten tulkinnoista ja alan asiantuntijoiden kirjallisuudesta.
Etätyön johtamisen onnistumiseen molempia osapuolia hyödyttävällä tavalla, näyttävät tutkimuksen perusteella vaikuttavan erityisesti johtamistavat sekä yrityksen kulttuuri. Johtamistavan merkitys on oleellinen, koska etätyö on mitä suuremmassa määrin ihmisten johtamista. Yrityksen kulttuurilla taas näyttää olevan merkitystä erityisesti etätyön käyttöönoton yhteydessä. Etätyökulttuurilla on merkitystä myös etätyöntekijän suoriutumisessa hänelle annetuista tehtävistä. Yritykselle tulevat hyödyt kasvavat juuri johtamistapojen sekä etätyökulttuurin kehittämisen kautta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu etätyötä koskevasta erityislainsäädännöstä, etätyön johtamisen määrittelystä, työnantajan oikeuksista ja velvollisuuksista sekä etätyöntekijän eduista ja perusoikeuksista. Teoriassa tuodaan esille myös yrityskulttuurin ja johtamisen kehittämisen teoriaa tutkimuksen perusteella valituista etätyön johtamiseen sopivista johtamisopeista. Keskeisiä käsitteitä ovat etätyö, etätyöntekijä ja etätyön johtaminen. Etätyö on tapa tehdä työtä työsuhteessa säännöllisesti työnantajan tilojen ulkopuolella. Etätyöntekijä on henkilö, joka tekee työtä työsuhteessa työnantajaan. Etätyön johtaminen on etänä tehtävän työn johtamista työsopimuksen perusteella. Tutkimusmenetelmänä käytetään oikeusjärjestyksen sisällön selvittämistä tulkitsemalla oikeusnormeja, yhdistelemällä eri lähteitä ja tekemällä perusteltuja johtopäätöksiä etätyön johtamisen sallittavuuden rajoista ja velvoitteista. Lisäksi hyödynnetään soveltavaa tutkimusta käytäntöön tilitoimistossa. Tutkielman aineisto muodostuu lainsäädännöstä ja oikeuskirjallisuudesta. Hyötyjä, haasteita sekä johtamistapojen vaikutuksia on tutkittu johtamisen, tilastollisten tutkimusten tulkinnoista ja alan asiantuntijoiden kirjallisuudesta.
Etätyön johtamisen onnistumiseen molempia osapuolia hyödyttävällä tavalla, näyttävät tutkimuksen perusteella vaikuttavan erityisesti johtamistavat sekä yrityksen kulttuuri. Johtamistavan merkitys on oleellinen, koska etätyö on mitä suuremmassa määrin ihmisten johtamista. Yrityksen kulttuurilla taas näyttää olevan merkitystä erityisesti etätyön käyttöönoton yhteydessä. Etätyökulttuurilla on merkitystä myös etätyöntekijän suoriutumisessa hänelle annetuista tehtävistä. Yritykselle tulevat hyödyt kasvavat juuri johtamistapojen sekä etätyökulttuurin kehittämisen kautta.