Tilaus-toimitusprosessin kehittäminen metsäkoneita valmistavassa yrityksessä
Alaruka, Ilari (2008)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Markkinoilla eivät kilpaile keskenään enää vain yksittäiset yritykset vaan kokonaiset yritysverkostot. Niinpä tilaus-toimitusprosessin tehokkuus, lähtien asiakkaan tilauksen saapumisesta yritykseen aina tuotteen toimittamiseen asiakkaalle asti, on lisääntyvässä määrin riippuvainen yrityksen toimittajien tehokkuudesta ja yrityksen kyvystä johtaa sekä kehittää toimittajaverkostoaan kokonaisuutena. Tämän pro gradu – tutkielman tavoitteena oli kuvata kulkuneuvoteollisuudessa toimivan yrityksen tilaus-toimitusprosessi ja löytää sen kehityskohteita erityisesti hankintatoimen osalta. Tutkimusongelmaa tarkasteltiin metsäkoneita valmistavan yrityksen näkökulmasta.
Tutkimuksen teoriaosassa tarkastellaan tilaus-toimitusprosessia, siihen liittyviä käsitteitä sekä tilaus-toimitusprosessia käsittelevän kirjallisuuden näkemyksiä sen kehittämismahdollisuuksista. Teoriaosassa tarkastellaan lisäksi hankintatoimen toimintoja ja niiden kehitystä. Erityistä huomiota kiinnitetään toimittajayhteistyön merkitykseen tilaus-toimitusprosessin tehokkuuden edistäjänä. Tutkimuksen empiriaosassa kuvataan case-yrityksen tilaus-toimitusprosessi ja sen osaprosessit. Aineistoa kohdeyrityksessä kerättiin niin työntekijöiden haastatteluilla, erilaisiin palavereihin osallistumalla sekä tuotantoon tutustumalla. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös yrityksen sisäisiä sekä toiminnanohjausjärjestelmästä saatavia raportteja.
Tutkimuksen tuloksena kuvattiin case-yrityksen tilaus-toimitusprosessi ja sen kymmenen osaprosessia sekä laadittiin osaprosesseille työohjeet. Tämän jälkeen tilaus-toimitusprosessia analysoimalla havaittuihin kehityskohteisiin tehtiin kehitysehdotuksia. Prosessimaisen ajattelun omaksumisessa on paljon kehitettävää niin case-yrityksen sisällä kuin yrityksen ja sen toimittajien välillä, jotta tulevaisuudessa yrityksen tilaus-toimitusprosessi tuottaa asiakkaille entistäkin laadukkaampia koneita tehokkaammin, nopeammin ja yritykselle sekä sen toimittajille kannattavammin. Työnkuvien kehittäminen ja selkeiden vastuiden jakaminen tutkimuksessa esitetyllä tavalla tekevät kohdeyrityksen toiminnasta entistäkin tehokkaampaa.
Tutkimuksen teoriaosassa tarkastellaan tilaus-toimitusprosessia, siihen liittyviä käsitteitä sekä tilaus-toimitusprosessia käsittelevän kirjallisuuden näkemyksiä sen kehittämismahdollisuuksista. Teoriaosassa tarkastellaan lisäksi hankintatoimen toimintoja ja niiden kehitystä. Erityistä huomiota kiinnitetään toimittajayhteistyön merkitykseen tilaus-toimitusprosessin tehokkuuden edistäjänä. Tutkimuksen empiriaosassa kuvataan case-yrityksen tilaus-toimitusprosessi ja sen osaprosessit. Aineistoa kohdeyrityksessä kerättiin niin työntekijöiden haastatteluilla, erilaisiin palavereihin osallistumalla sekä tuotantoon tutustumalla. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös yrityksen sisäisiä sekä toiminnanohjausjärjestelmästä saatavia raportteja.
Tutkimuksen tuloksena kuvattiin case-yrityksen tilaus-toimitusprosessi ja sen kymmenen osaprosessia sekä laadittiin osaprosesseille työohjeet. Tämän jälkeen tilaus-toimitusprosessia analysoimalla havaittuihin kehityskohteisiin tehtiin kehitysehdotuksia. Prosessimaisen ajattelun omaksumisessa on paljon kehitettävää niin case-yrityksen sisällä kuin yrityksen ja sen toimittajien välillä, jotta tulevaisuudessa yrityksen tilaus-toimitusprosessi tuottaa asiakkaille entistäkin laadukkaampia koneita tehokkaammin, nopeammin ja yritykselle sekä sen toimittajille kannattavammin. Työnkuvien kehittäminen ja selkeiden vastuiden jakaminen tutkimuksessa esitetyllä tavalla tekevät kohdeyrityksen toiminnasta entistäkin tehokkaampaa.