Kulturförmedlingen i svenskundervisningen i nio finska högstadier
Höstman, Anne (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena on selvittää millä tavalla suomenruotsalainen kulttuuri näkyy ruotsin opetuksessa ja miten suomenruotsalaista kulttuuria opetuksessa välitetään. Tutkimusmateriaali koostuu kyselylomakkeista, jotka on lähetetty ruotsinopettajille yhdeksällä eri yläasteella eri puolella Suomea. Koulut on valittu satunnaisesti, niin että jokaisesta läänistä on kaksi koulua, yksi koulu kaupungista ja yksi pienemmästä kunnasta.
Saamani tulokset osoittavat, että ruotsinopettajat tuntevat suomenruotsalaisen kulttuurin suhteellisen hyvin, mutta kulttuurille sinänsä ei juurikaan jää opetuksessa aikaa. Vain yksi opettaja pitää kulttuuria tärkeimpänä asiana ruotsin opetuksessa. Voidaan myös todeta, että ruotsin opettajan työ vaikuttaa tulosten perusteella olevan hankalampaa täysin suomenkielisella paikkakunnalla ja maaseudulla kuin kaupungeissa.
Saamani tulokset osoittavat, että ruotsinopettajat tuntevat suomenruotsalaisen kulttuurin suhteellisen hyvin, mutta kulttuurille sinänsä ei juurikaan jää opetuksessa aikaa. Vain yksi opettaja pitää kulttuuria tärkeimpänä asiana ruotsin opetuksessa. Voidaan myös todeta, että ruotsin opettajan työ vaikuttaa tulosten perusteella olevan hankalampaa täysin suomenkielisella paikkakunnalla ja maaseudulla kuin kaupungeissa.