Intranet yrityksen strategisen ohjauksen välineenä
Härö, Stefan (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten Internet-teknologiaa soveltavaa intranetiä eli yrityksen sisäistä tietoverkkoa voidaan käyttää hyväksi yrityksen strategisessa ohjauksessa. Tutkimuskohteena oli yritys, jossa intranetverkkoa käytetään organisaation sisäisen viestinnän tehostamiseksi.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin Robert Simons:n kehittämän strategisen ohjauksen teoreettiseen viitekehykseen liittyvistä näkökulmista. Tutkimuksen viitekehyksenä käytetyn strategisen ohjauksen neljään ohjaustekijään perustuvan mallin tarkoituksena oli kohdeyrityksen osalta näin selvittää ja kuvata intranetjärjestelmän tämänhetkinen tila sen strategisessa ohjauksessa. Tutkimuksen empiria koostui kohdeyrityksen avainhenkilöiden haastatteluista, jotka toteutettiin teemahaastatteluina. Kvalitatiivinen tutkimusote ja teemahaastattelut olivat tässä yhteydessä perusteltuja, koska etukäteen ei voitu tietää kaikkia mahdollisia vastausten suuntia sekä tutkimuksen uutta tietoa kartoittavan luonteen takia.
Tutkimuksen kohdeorganisaation strategisen ohjauksen formaalisuuden aste osoittautui tutkimuksessa joiltakin osin melko alhaiseksi. Tämä näkyi sen intranet-järjestelmän hyväksikäytön muodoissa strategisen ohjauksen välineenä. Tutkimuksen tulokset osoittavat kuitenkin joistain puutteista huolimatta, että yrityksen sisäinen tiedonsiirtoverkko palvelee kohdeyrityksen strategista ohjausta yrityskoon näkökulmasta melko hyvin. Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaankin sanoa, että intranetin tarjoamat mahdollisuudet strategisen ohjauksen välineenä tulevat todennäköisesti paremmin esiin yrityksessä, jonka toiminta perustuu formaaliin ohjaustapaan. Tämä tarkoittaa usein kokoluokaltaan suuria yrityksiä.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin Robert Simons:n kehittämän strategisen ohjauksen teoreettiseen viitekehykseen liittyvistä näkökulmista. Tutkimuksen viitekehyksenä käytetyn strategisen ohjauksen neljään ohjaustekijään perustuvan mallin tarkoituksena oli kohdeyrityksen osalta näin selvittää ja kuvata intranetjärjestelmän tämänhetkinen tila sen strategisessa ohjauksessa. Tutkimuksen empiria koostui kohdeyrityksen avainhenkilöiden haastatteluista, jotka toteutettiin teemahaastatteluina. Kvalitatiivinen tutkimusote ja teemahaastattelut olivat tässä yhteydessä perusteltuja, koska etukäteen ei voitu tietää kaikkia mahdollisia vastausten suuntia sekä tutkimuksen uutta tietoa kartoittavan luonteen takia.
Tutkimuksen kohdeorganisaation strategisen ohjauksen formaalisuuden aste osoittautui tutkimuksessa joiltakin osin melko alhaiseksi. Tämä näkyi sen intranet-järjestelmän hyväksikäytön muodoissa strategisen ohjauksen välineenä. Tutkimuksen tulokset osoittavat kuitenkin joistain puutteista huolimatta, että yrityksen sisäinen tiedonsiirtoverkko palvelee kohdeyrityksen strategista ohjausta yrityskoon näkökulmasta melko hyvin. Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaankin sanoa, että intranetin tarjoamat mahdollisuudet strategisen ohjauksen välineenä tulevat todennäköisesti paremmin esiin yrityksessä, jonka toiminta perustuu formaaliin ohjaustapaan. Tämä tarkoittaa usein kokoluokaltaan suuria yrityksiä.