Vuorovaikutuskanavat tietämyksen siirtämisessä
Alanko, Mikko (2011)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Osaamisesta on muodostunut merkittävä kilpailutekijä monikansallisille organisaatioille. Erityisesti osaamisen tietoelementin eli tietämyksen hallitseminen on kansainvälisessä toimintaympäristössä erittäin haastavaa. Voidakseen hyödyntää tehokkaasti hallussaan olevaa osaamista ja tietämystä on organisaation kyettävä jalostamaan, uudistamaan sekä tarvittaessa myös siirtämään olemassa olevaa tietämystä yli yhtiöiden välisten rajojen. Tutkimuksen viitekehys rakentuu osaamisen johtamiseen liittyvän teorian ympärille. Teoriaosassa perehdytään tutkimuksen kannalta olennaisen tietoelementin määrittelyyn, tutustutaan tarkemmin osaamisen johtamiseen osaamisen luomisen ja siirtämisen näkökulmasta sekä esitellään kolme laajempaa tutkimusta tietämyksen siirtämisestä, joilla on ratkaiseva merkitys tutkimuksen viitekehyksen muodostamisessa. Tutkimuskohteena oli emoyhtiö ABB:n ja sen kahden tytäryhtiön välisessä tietämyksen siirtämisessä käytetyt vuorovaikutuskanavat ja tietämyksen siirtämiseen kannustavat motivaatiokeinot. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää tietämyksen siirtämisessä merkittävässä roolissa ollutta henkilöä, joista kaksi oli emoyhtiön ja kaksi tytäryhtiöiden edustajia. Tutkimuksen keskeiset havainnot liittyvät tutkimuksessa tunnistettujen vuorovaikutuskanavien hyödyntämiseen tietämyksen siirtämisen yhteydessä. Tutkimuskohteiden väliset erot eri vuorovaikutuskanavien merkityksestä johtuivat pääasiallisesti tytäryhtiöiden toimialojen, organisaatiokulttuurien sekä tavoitellun muutoksen laajuuden erilaisuudesta. Lisäksi tytäryhtiöiden lyhyestä suhteesta emoyhtiöön johtuen useat vuorovaikutuskanavat olivat kehitykseltään vielä alkuvaiheessa. Tietämyksen siirtämiseen liittyviä tietoisia motivaatiokeinoja ei tutkimuksessa tullut esille.