Empatia tietojärjestelmässä: Metatason ohjeistus terveydenhuollon tietojärjestelmän suunnitteluun
Eisto, Katri (2019-08-16)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019081624488
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019081624488
Tiivistelmä
Empatia on ihmisen tunteiden ja tarpeiden ymmärtämistä sekä kannustavaa reagointia niihin. Empatia on tärkeä tekijä ihmisten kohtaamisessa sekä terveydenhuollossa että palvelujen suunnittelussa yleisesti. Usein tietojärjestelmiä ei kuitenkaan suunnitella ihmisten todellisia tarpeita huomioiden vaan suunnittelua ohjaavat teknologiset ratkaisut ja palveluntarjoajien olettamukset. Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee empatiaa terveydenhuollon tietojärjestelmissä ja se pohjaa tarpeeseen luoda ihmislähtöisempiä ja helpommin lähestyttäviä tietojärjestelmiä osaksi terveydenhuollon palveluja.
Pro gradu -tutkielma toteutettiin suunnittelutieteellisenä tutkimuksena. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda metatason ohjeistus, jonka avulla voidaan suunnitella empatiaa osoittavia terveydenhuollon tietojärjestelmiä. Aineistoa ohjeistuksen rakentamiseen kerättiin teemahaastatteluilla viideltä terveydenhuollon asiakkaalta ja kahdelta empaattiseen suunnitteluun erikoistuneelta palvelusuunnittelijalta. Tutkimuksen case-esimerkkinä käytettiin julkisen terveydenhuollon Omaolo-palvelua.
Tutkimuksen tuloksena luotu ohjeistus määrittää tärkeimmät empatiaa osoittavat tekijät, joita terveydenhuollon tietojärjestelmän suunnittelussa tulee ottaa huomioon. Ohjeistus muodostuu suunnittelun, palvelun ja käyttöliittymän tasoista ja siinä on yhteensä 11 ohjetta. Tuloksissa korostuu suunnittelutyön merkitys lopputuloksena syntyvän tietojärjes-telmän empaattisiin ominaisuuksiin.
Pro gradu -tutkielma toteutettiin suunnittelutieteellisenä tutkimuksena. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda metatason ohjeistus, jonka avulla voidaan suunnitella empatiaa osoittavia terveydenhuollon tietojärjestelmiä. Aineistoa ohjeistuksen rakentamiseen kerättiin teemahaastatteluilla viideltä terveydenhuollon asiakkaalta ja kahdelta empaattiseen suunnitteluun erikoistuneelta palvelusuunnittelijalta. Tutkimuksen case-esimerkkinä käytettiin julkisen terveydenhuollon Omaolo-palvelua.
Tutkimuksen tuloksena luotu ohjeistus määrittää tärkeimmät empatiaa osoittavat tekijät, joita terveydenhuollon tietojärjestelmän suunnittelussa tulee ottaa huomioon. Ohjeistus muodostuu suunnittelun, palvelun ja käyttöliittymän tasoista ja siinä on yhteensä 11 ohjetta. Tuloksissa korostuu suunnittelutyön merkitys lopputuloksena syntyvän tietojärjes-telmän empaattisiin ominaisuuksiin.