Tarjouskilpailuun osallistumattoman toimittajan asianosaisasema julkisten hankintojen muutoksenhaussa
Pohja, Janniina (2019-08-01)
Pohja, Janniina
01.08.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019080123394
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019080123394
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan julkisten hankintojen oikeussuojajärjestelmän toimivuutta ja tehokkuutta tarjouskilpailuun osallistumattoman toimittajan näkökulmasta. Tutkielmassa perehdytään asianosaisen määritelmään julkisissa hankinnoissa sekä tilanteeseen, jossa yhtiö ei ole jättänyt tarjousta tarjouskilpailuun, mutta on tehnyt valituksen markkinaoikeuteen syrjivän tarjouspyynnön johdosta. Tutkielman aihetta käsitellään kahden kysymyksen avulla: Missä tilanteissa tarjouskilpailuun osallistumaton yhtiö voidaan katsoa asianosaiseksi? Mitkä ovat oikeussuojadirektiivin mukaiset tehokkaalle ja nopealle muutoksenhaulle asetetut määräajat? Tutkielman tarkoituksena on täsmentää tarjouskilpailuun osallistumattoman toimittajan mahdollisuuksia muutoksenhakuun ja siten parantaa toimittajan oikeussuojan toteutumista.
Tutkimusongelmaa lähestytään lainopin eli oikeusdogmatiikan kautta ja selvitetään voimassa olevan oikeuden avulla tarjouskilpailuun osallistumattoman yhtiön mahdollisuuksia muutoksenhakuun. Voimassa olevan oikeuden sisältöä tulkitaan erityisesti hankintalain esitöiden, oikeussuojadirektiivin sekä tuomioistuinratkaisujen avulla, jonka lisäksi tarjouskilpailuun osallistumattoman toimittajan asianosaisaseman edellytysten tulkinnassa hyödynnetään oikeuskirjallisuutta.
Useimmiten julkisten hankintojen muutoksenhaussa valittajana toimii tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja, mutta saattaa olla myös tilanteita, jolloin hankinnasta kiinnostunut toimittaja ei ole kyennyt jättämään tarjousta tarjouskilpailussa tarjouspyynnön syrjivyyden vuoksi. Tutkimuksesta käy ilmi, että hankinnan kohteen alalla toimivalla yrittäjällä tulee olla myös mahdollisuus muutoksenhakuun syrjivänä pitämänään menettelyä koskien. Alalla toimivan yrittäjän on kyettävä näyttämään toteen, että yrityksellä on jokin oikeudellinen intressi saada muutos virheelliseen hankintamenettelyyn. Tämän lisäksi yrittäjän on osoitettava kiinnostuksena kyseessä olevaa hankintaa kohtaan ja osoitettava pyrkineensä osallistumaan tarjouskilpailuun.
Lisäedellytyksenä voidaan katsoa, että alalla toimivan yrittäjän on haettava muutosta oikeussuojadirektiivin vaatimuksen mukaisesti tehokkaasti ja nopeasti. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta tarjouskilpailuun osallistumattoman toimittajan muutoksenhaulle asetetun määräajan olevan eri kuin tarjouksen jättäneillä tarjoajilla. Oikeussuojadirektiivin vaatimuksen mukaista tehokasta ja nopeaa muutoksenhakua ei ole kuitenkaan täsmällisesti määritelty. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että muutoksenhaun on tapahduttava jo ennen tarjousten jättämiselle asetettua määräaikaa.
Tutkimusongelmaa lähestytään lainopin eli oikeusdogmatiikan kautta ja selvitetään voimassa olevan oikeuden avulla tarjouskilpailuun osallistumattoman yhtiön mahdollisuuksia muutoksenhakuun. Voimassa olevan oikeuden sisältöä tulkitaan erityisesti hankintalain esitöiden, oikeussuojadirektiivin sekä tuomioistuinratkaisujen avulla, jonka lisäksi tarjouskilpailuun osallistumattoman toimittajan asianosaisaseman edellytysten tulkinnassa hyödynnetään oikeuskirjallisuutta.
Useimmiten julkisten hankintojen muutoksenhaussa valittajana toimii tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja, mutta saattaa olla myös tilanteita, jolloin hankinnasta kiinnostunut toimittaja ei ole kyennyt jättämään tarjousta tarjouskilpailussa tarjouspyynnön syrjivyyden vuoksi. Tutkimuksesta käy ilmi, että hankinnan kohteen alalla toimivalla yrittäjällä tulee olla myös mahdollisuus muutoksenhakuun syrjivänä pitämänään menettelyä koskien. Alalla toimivan yrittäjän on kyettävä näyttämään toteen, että yrityksellä on jokin oikeudellinen intressi saada muutos virheelliseen hankintamenettelyyn. Tämän lisäksi yrittäjän on osoitettava kiinnostuksena kyseessä olevaa hankintaa kohtaan ja osoitettava pyrkineensä osallistumaan tarjouskilpailuun.
Lisäedellytyksenä voidaan katsoa, että alalla toimivan yrittäjän on haettava muutosta oikeussuojadirektiivin vaatimuksen mukaisesti tehokkaasti ja nopeasti. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta tarjouskilpailuun osallistumattoman toimittajan muutoksenhaulle asetetun määräajan olevan eri kuin tarjouksen jättäneillä tarjoajilla. Oikeussuojadirektiivin vaatimuksen mukaista tehokasta ja nopeaa muutoksenhakua ei ole kuitenkaan täsmällisesti määritelty. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että muutoksenhaun on tapahduttava jo ennen tarjousten jättämiselle asetettua määräaikaa.