Managers’ cognitions on performance of the firm
Uotila, Timo-Pekka (2017)
Uotila, Timo-Pekka
Vaasan yliopisto
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-725-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-725-5
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Yrityksen menestys on johtamistieteen perimmäinen kiinnostuksen kohde. Yrityksen ylimmän johdon käsitykset menestymiseen johtavista tekijöistä määrittävät toimintaa yrityksessä. Tässä tutkimuksessa on pyritty monimenetelmäisen tutkimusmetodologian kautta ymmärtämään ylimmän johdon yrityksen menestymiseen liittyviä käsityksiä. Tutkimuksessa on keskitytty erityisesti pk-yritysten toimitusjohtajien käsityksiin yrityksen menestymisestä.
Tutkimuksessa tarkasteltiin liiketaloudellisesta kirjallisuudesta löytyviä yrityksen menestymistä kuvaavia malleja. Tutkimuksessa syvennyttiin johdon käsityksiin erityisesti johtajuuskognitioita käsittelevän tutkimuskirjallisuuden kautta. Johtajuuskognitioita tarkasteltiin sisällönanalyysin, kognitiivisten karttojen menetelmän sekä retorisen diskurssianalyysin keinoin. Yrityksen menestymistä käsittelevä kirjallisuus ja erityisesti menestymistä käsittelevät ideaalimallit esittävät menestyksen syntyvän monen keskenään harmoniassa olevan elementin yhteistoiminnasta. Tutkimustulokset tässä tutkimuksessa osoittivat, että johtajuuskognitiot ovat erilaisia toimitusjohtajien välillä samallakin toimialalla 22 toimitusjohtajan ryhmässä. Tulosten valossa voi todeta, että toimitusjohtajan käsitys yrityksen menestymisestä on rajallinen. Käsityksissä vaihtelivat menestystekijöiden painotukset ja niiden väliset yhteydet.
Yrityksen menestymistä ei ole aikaisemmin juurikaan tutkittu toimitusjohtajan ajattelun näkökulmasta. Toimitusjohtajan äänen esiin nostaminen tuo yrityksen menestymisen tarkasteluun käytännön näkökulman. Kolmen tutkimusmenetelmän hyödyntäminen paljasti esiin erilaisten menetelmien erilaiset hyödyt ilmiöiden ymmärtämisessä.
Tutkimuksessa tarkasteltiin liiketaloudellisesta kirjallisuudesta löytyviä yrityksen menestymistä kuvaavia malleja. Tutkimuksessa syvennyttiin johdon käsityksiin erityisesti johtajuuskognitioita käsittelevän tutkimuskirjallisuuden kautta. Johtajuuskognitioita tarkasteltiin sisällönanalyysin, kognitiivisten karttojen menetelmän sekä retorisen diskurssianalyysin keinoin. Yrityksen menestymistä käsittelevä kirjallisuus ja erityisesti menestymistä käsittelevät ideaalimallit esittävät menestyksen syntyvän monen keskenään harmoniassa olevan elementin yhteistoiminnasta. Tutkimustulokset tässä tutkimuksessa osoittivat, että johtajuuskognitiot ovat erilaisia toimitusjohtajien välillä samallakin toimialalla 22 toimitusjohtajan ryhmässä. Tulosten valossa voi todeta, että toimitusjohtajan käsitys yrityksen menestymisestä on rajallinen. Käsityksissä vaihtelivat menestystekijöiden painotukset ja niiden väliset yhteydet.
Yrityksen menestymistä ei ole aikaisemmin juurikaan tutkittu toimitusjohtajan ajattelun näkökulmasta. Toimitusjohtajan äänen esiin nostaminen tuo yrityksen menestymisen tarkasteluun käytännön näkökulman. Kolmen tutkimusmenetelmän hyödyntäminen paljasti esiin erilaisten menetelmien erilaiset hyödyt ilmiöiden ymmärtämisessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [494]