The Voyeuristic and the Oppositional Gaze in Two Novels by P. D. James
Håkans, Erica (2007)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen var att analysera kriminalromanerna A Taste for Death (1986)och The Lighthouse (2005) av P. D. James med hjälp av Laura Mulveys filmteoretiska begrepp ”the gaze” (fritt översatt ”blicken”). Med sin essä ”Visual Pleasure and Narrative Cinema” (1975) gjorde Mulvey ett genombrott inom feministisk filmteori genom att hävda att biofilmer från Hollywood skapar njutning uteslutande för den manliga tittaren. Han identifierar sig med den manliga huvudrollsinnehavaren på samma sätt som ett barn identifierar sig med sitt ideala ego via sin egen spegelbild. Vidare tar han kvinnan som sexuellt objekt för att undvika kastrationsångest antingen via voyeurism, som även är kopplat till sadism via berättelsens kraft att driva handlingen framåt, eller fetischism. Mulvey har kritiserats kraftigt och numera är det allmänt accepterat att även kvinnor, homosexuella och olika etniska grupper besitter en egen typ av gaze.
I avhandlingen behandlades enbart voyeurism för att beskriva detektivernas sätt att betrakta de misstänkta, offren, deras hus och bevisföremålen. Voyeurism definierades som ett intrång på privatområden, att korsa tröskeln både fysiskt och psykologiskt. Anpassningen av Mulvey till litteratur innebar att kommentarer från berättaren och karaktärernas repliker användes för att urskilja the gaze i texten. Begreppet modifierades även för att det bättre skulle lämpa sig för ett professionell sätt att betrakta och den största förändringen var att detektivernas gaze inte har någon sexuell anknytning. Däremot känner detektiverna skuldkänslor över att de är tvungna att inkräkta på andras privatliv. Att de misstänkta kan returnera blicken visades vara en orsak till dessa skuldkänslor. Andra orsaker var att den ena detektiven, Adam Dalgliesh, har dubbelgångare i de huvudsakliga offren i bägge romanerna. Offren är patriarker och fungerar därmed som den tredje parten i förhållandet mellan detektiv och misstänkt. Dessutom är både detektiverna själva och de misstänkta ofta kritiska mot auktoriteter.
Det konstaterades att de misstänkta kunde bemöta voyeurism genom att förhandla om kontrollen över the gaze, genom att bemöta den direkt eller genom att titta bort. Även offren besatt en viss gaze, liksom byggnader och mordvapen, vilket ledde till en övernaturlig upplevelse hos detektiverna. Vidare behandlades berättaren med ett alternativ till voyeurism enligt Michel Foucaults teori om totalitär, allseende panopticism.
I avhandlingen behandlades enbart voyeurism för att beskriva detektivernas sätt att betrakta de misstänkta, offren, deras hus och bevisföremålen. Voyeurism definierades som ett intrång på privatområden, att korsa tröskeln både fysiskt och psykologiskt. Anpassningen av Mulvey till litteratur innebar att kommentarer från berättaren och karaktärernas repliker användes för att urskilja the gaze i texten. Begreppet modifierades även för att det bättre skulle lämpa sig för ett professionell sätt att betrakta och den största förändringen var att detektivernas gaze inte har någon sexuell anknytning. Däremot känner detektiverna skuldkänslor över att de är tvungna att inkräkta på andras privatliv. Att de misstänkta kan returnera blicken visades vara en orsak till dessa skuldkänslor. Andra orsaker var att den ena detektiven, Adam Dalgliesh, har dubbelgångare i de huvudsakliga offren i bägge romanerna. Offren är patriarker och fungerar därmed som den tredje parten i förhållandet mellan detektiv och misstänkt. Dessutom är både detektiverna själva och de misstänkta ofta kritiska mot auktoriteter.
Det konstaterades att de misstänkta kunde bemöta voyeurism genom att förhandla om kontrollen över the gaze, genom att bemöta den direkt eller genom att titta bort. Även offren besatt en viss gaze, liksom byggnader och mordvapen, vilket ledde till en övernaturlig upplevelse hos detektiverna. Vidare behandlades berättaren med ett alternativ till voyeurism enligt Michel Foucaults teori om totalitär, allseende panopticism.