Gender Reiteration, the Queer, and Language. Performative Gender in the Theatre
Hyyryläinen, Aino (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, miten queer-sukupuolta tuotetaan teatterin lavalla. Lisäksi tavoitteena on selvittää, mitkä teatterin osa-alueet rakentavat sukupuolta, sekä miten sukupuoli näyttäytyy yleisölle. Tutkimus on viitekehykseltään queer-teoreettinen. Queer-teorian lisäksi tutkimus ammentaa esimerkiksi teatterintutkimuksesta.
Keräsin tutkimuksen aineiston Vaasan ylioppilasteatteri Rampilla, jossa nauhoitin ALTER-nimisen englanninkielisen näytelmän kenraaliharjoituksen. Näytelmän toteutin yhdessä työryhmän kanssa devising-menetelmällä, joka mahdollistaa yhteisöllisen tarinankerronnan. Nauhoitteesta analysoin tapoja, joilla näyttelijät tuottavat queer-sukupuolta ja tutkin, miten performatiivisuus ilmenee lavalla. Lisäksi nostan huomioita erilaisista teatterin keinoista, jotka tuottavat käsitystä queer-sukupuolesta.
Tutkimukseni lopputulos on, että teatterin lavalla performatiivinen sukupuoli on selkeästi esillä. Näyttelijät tuottavat sukupuolta esimerkiksi kehollaan ja äänenkäytöllään. Näiden lisäksi erilaiset ohjaukselliset ratkaisut, tekniikka, lavastus ja puvustus tuottavat sukupuolta yhdessä näyttelijäntaiteen kanssa.
Lopuksi totean, että teatterin lisäksi tuloksilla on vaikutusta myös muuhun elämään: kulttuurisia pakotteita on mahdollista haastaa esimerkiksi toimimalla tietoisesti normeja vastaan. Tällainen suhtautuminen rikkoo sukupuolelle tällä hetkellä asetettuja normatiivisia rajoitteita ja mahdollistaa sukupuolen käsitteen ja tuottamisen uudelleenajattelun.
Keräsin tutkimuksen aineiston Vaasan ylioppilasteatteri Rampilla, jossa nauhoitin ALTER-nimisen englanninkielisen näytelmän kenraaliharjoituksen. Näytelmän toteutin yhdessä työryhmän kanssa devising-menetelmällä, joka mahdollistaa yhteisöllisen tarinankerronnan. Nauhoitteesta analysoin tapoja, joilla näyttelijät tuottavat queer-sukupuolta ja tutkin, miten performatiivisuus ilmenee lavalla. Lisäksi nostan huomioita erilaisista teatterin keinoista, jotka tuottavat käsitystä queer-sukupuolesta.
Tutkimukseni lopputulos on, että teatterin lavalla performatiivinen sukupuoli on selkeästi esillä. Näyttelijät tuottavat sukupuolta esimerkiksi kehollaan ja äänenkäytöllään. Näiden lisäksi erilaiset ohjaukselliset ratkaisut, tekniikka, lavastus ja puvustus tuottavat sukupuolta yhdessä näyttelijäntaiteen kanssa.
Lopuksi totean, että teatterin lisäksi tuloksilla on vaikutusta myös muuhun elämään: kulttuurisia pakotteita on mahdollista haastaa esimerkiksi toimimalla tietoisesti normeja vastaan. Tällainen suhtautuminen rikkoo sukupuolelle tällä hetkellä asetettuja normatiivisia rajoitteita ja mahdollistaa sukupuolen käsitteen ja tuottamisen uudelleenajattelun.