Markkinareaktiot omien osakkeiden takaisin-ostoihin liittyvien ilmoitusten yhteydessä. Empiirinen tutkimus Suomen osakemarkkinoilla 1998–2002.
Hyypiä, Miika (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on pörssiyhtiön osakemarkkinoilla suorittama omien osakkeiden takaisinosto ja siinä tutkitaan Helsingin Pörssin päälistan yhtiöiden osakkeiden markkinareaktioita yritysten takaisinostoihin liittyvien ilmoitusten yhteydessä vuosina 1998–2002. Keskeinen kiinnostuksen aihe tutkielmassa on aiheutuuko takaisinostoista ilmoittaville yrityksille epänormaaleja tuottoja. Tutkittavan aiheen ajankohtaisuutta lisäävät tuoreet lakimuutokset, joiden ennakoidaan kasvattavan takaisinostojen suosiota.
Tutkielma suoritettiin event-tutkimuksena ja otos sisältää yhteensä 175 yrityksen takaisinostovaltuutushakua sekä 91 takaisinostoilmoitusta. Tutkimusmenetelminä käytettiin vertailevaa t-testiä, logistista regressiomallia sekä lineaarista regressiomallia. Tutkimuksessa mitattiin valtuutushaun yhteydessä tilastollisesti merkittävä positiivinen markkinareaktio, mikä kuitenkin selittynee muilla yhtiötä koskevilla tapahtumilla, kuten samanaikaisella tulosjulkistuksella. Takaisinostoilmoituksen yhteydessä mitattiin tilastollisesti merkittävä positiivinen markkinareaktio, mikä selittyy itse takaisinostoilmoituksen sisältämällä informaatiolla. Kolmen päivän ajanjaksolta mitattu keskimääräinen tuotto molempien ilmoitusten osalta oli yhteenlaskettuna 2,24 %, mikä on yhdenmukainen aikaisempien tutkimustulosten kanssa.
Tutkimusaineiston pohjalta ei ole havaittavissa tilastollisesti merkittävää eroa markkinareaktiossa takaisinostovaltuutuksen yhteydessä, kun tarkastellaan myöhemmän takaisinostokäyttäytymisen vaikutusta. Tutkimuksen tulosten perusteella yritykset eivät myöskään suorita takaisinostoja aikaisemman heikon kurssikehityksen perusteella, sillä tutkimustuloksissa ei ollut havaittavissa negatiivista riippuvuussuhdetta aikaisemman kurssikehityksen ja markkinareaktion välillä. Viime vuosien muutoksia tarkasteltaessa keskeinen johtopäätös on, että markkinat ovat alkaneet suhtautua takaisinostovaltuutushakuun takaisinostojen signaalina varauksellisemmin vuoden 2002 aineiston perusteella. Johtopäätöksenä on, että omien osakkeiden takaisinoston signalointivaikutus on alkanut ilmetä valtuutushaun asemesta takaisinostoilmoituksessa.
Tutkielma suoritettiin event-tutkimuksena ja otos sisältää yhteensä 175 yrityksen takaisinostovaltuutushakua sekä 91 takaisinostoilmoitusta. Tutkimusmenetelminä käytettiin vertailevaa t-testiä, logistista regressiomallia sekä lineaarista regressiomallia. Tutkimuksessa mitattiin valtuutushaun yhteydessä tilastollisesti merkittävä positiivinen markkinareaktio, mikä kuitenkin selittynee muilla yhtiötä koskevilla tapahtumilla, kuten samanaikaisella tulosjulkistuksella. Takaisinostoilmoituksen yhteydessä mitattiin tilastollisesti merkittävä positiivinen markkinareaktio, mikä selittyy itse takaisinostoilmoituksen sisältämällä informaatiolla. Kolmen päivän ajanjaksolta mitattu keskimääräinen tuotto molempien ilmoitusten osalta oli yhteenlaskettuna 2,24 %, mikä on yhdenmukainen aikaisempien tutkimustulosten kanssa.
Tutkimusaineiston pohjalta ei ole havaittavissa tilastollisesti merkittävää eroa markkinareaktiossa takaisinostovaltuutuksen yhteydessä, kun tarkastellaan myöhemmän takaisinostokäyttäytymisen vaikutusta. Tutkimuksen tulosten perusteella yritykset eivät myöskään suorita takaisinostoja aikaisemman heikon kurssikehityksen perusteella, sillä tutkimustuloksissa ei ollut havaittavissa negatiivista riippuvuussuhdetta aikaisemman kurssikehityksen ja markkinareaktion välillä. Viime vuosien muutoksia tarkasteltaessa keskeinen johtopäätös on, että markkinat ovat alkaneet suhtautua takaisinostovaltuutushakuun takaisinostojen signaalina varauksellisemmin vuoden 2002 aineiston perusteella. Johtopäätöksenä on, että omien osakkeiden takaisinoston signalointivaikutus on alkanut ilmetä valtuutushaun asemesta takaisinostoilmoituksessa.