Rekrytoijien kokemuksia ensivaikutelmasta - Ensivaikutelman merkitys rekrytointiprosessissa
Hyrkäs, Jaana (2014)
Hyrkäs, Jaana
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Henkilöstöpalveluiden käyttö on lisääntynyt yritysten rekrytointikanavana. Henkilöstöpalvelualan yritykset tarjoavat monenlaisia palveluita, kuten henkilöstövuokrausta ja suorahakua. Tyypillisesti rekrytointiprosessia ja hakijoiden karsintaa hoitaa rekrytoinnin ammattilainen, mutta lopullisen valinnan tekee toimeksiantajayrityksen edustaja. Ensivaikutelman muodostumista tapahtuu rekrytointiprosessin eri vaiheissa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ensivaikutelman merkitystä rekrytointiprosessissa. Lisäksi tutkittiin sitä, mitkä tekijät vaikuttavat ensivaikutelman muodostumiseen ja miten nämä tekijät ilmenevät rekrytointiprosessissa. Samoin tutkittiin sitä, mitkä taustamuuttujat vaikuttavat kokemuksiin ensivaikutelmasta. Teoreettinen viitekehys koostuu rekrytointiprosessiin, ensivaikutelmaan, tunteisiin ja intuitioon liittyvästä teoriatiedosta sekä aiemmista tutkimustuloksista.
Tutkimusmetodina käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, jossa pyydettiin vastauksia ensivaikutelmaa ja rekrytointiprosessia koskeviin kysymyksiin. Aineisto koostuu vastauksista, jotka saatiin 71 henkilöstöpalvelualan yrityksissä työskentelevältä henkilöltä. Tutkimustuloksia analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin korrelaatioanalyysin, faktorianalyysin ja varianssianalyysin avulla.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että rekrytoijat kokevat ensivaikutelman merkityksen tärkeäksi. Ensivaikutelmaan vaikuttavat verbaalinen viestintä (sanat) ja non-verbaalinen viestintä (eleet, olemus). Ensivaikutelma vaikuttaa hakijan etenemiseen rekrytointiprosessissa. Taustamuuttujilla, kuten rekrytoijan sukupuoli ja ikä, ei havaittu olevan yhteyttä kokemuksiin ensivaikutelmasta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ensivaikutelman merkitystä rekrytointiprosessissa. Lisäksi tutkittiin sitä, mitkä tekijät vaikuttavat ensivaikutelman muodostumiseen ja miten nämä tekijät ilmenevät rekrytointiprosessissa. Samoin tutkittiin sitä, mitkä taustamuuttujat vaikuttavat kokemuksiin ensivaikutelmasta. Teoreettinen viitekehys koostuu rekrytointiprosessiin, ensivaikutelmaan, tunteisiin ja intuitioon liittyvästä teoriatiedosta sekä aiemmista tutkimustuloksista.
Tutkimusmetodina käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, jossa pyydettiin vastauksia ensivaikutelmaa ja rekrytointiprosessia koskeviin kysymyksiin. Aineisto koostuu vastauksista, jotka saatiin 71 henkilöstöpalvelualan yrityksissä työskentelevältä henkilöltä. Tutkimustuloksia analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin korrelaatioanalyysin, faktorianalyysin ja varianssianalyysin avulla.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että rekrytoijat kokevat ensivaikutelman merkityksen tärkeäksi. Ensivaikutelmaan vaikuttavat verbaalinen viestintä (sanat) ja non-verbaalinen viestintä (eleet, olemus). Ensivaikutelma vaikuttaa hakijan etenemiseen rekrytointiprosessissa. Taustamuuttujilla, kuten rekrytoijan sukupuoli ja ikä, ei havaittu olevan yhteyttä kokemuksiin ensivaikutelmasta.