Kaupunkikuva kilpailutekijänä -Kauhavan kaupunkikuvan kehittäminen kohti tavoiteprofiilia
Alanen, Tiina (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on löytää keinoja Kauhavan kaupunkikuvan kehittämiseen. Tavoitteina on selvittää, millaisena Kauhavan kaupunkikuva koetaan tällä hetkellä ja mikä on Kauhavan kaupunkikuvan tavoiteprofiili. Näitä kahta kuvaa vertaamalla pyritään selvittämään, millainen kuilu on tavoitteiden ja nykytilanteen välillä sekä löytämään keinoja tilanteen korjaamiseksi.
Kaupunkikuvan yhteydessä puhutaan imagosta, identiteetistä, profiilista ja mielikuvista, mutta yhtenäistä käsitystä kaupunkikuvan määritelmästä on hankala löytää. Tutkimuksessa määritellään asian selventämiseksi kaupunkikuvan käsite.
Tutkimuksen laadullinen luonne mahdollistaa kaupunkikuvan käsitteen täsmentämisen. Tutkimusaineistosta, joka on kerätty ryhmähaastatteluilla, on löydettävissä kaupunkikuvan käsitteen ulottuvuudet.
Tutkimuksen mukaan kaupunkikuva koostuu kolmesta ulottuvuudesta: fyysisestä, toiminnallisesta ja mielikuvallisesta ulottuvuudesta. Nämä kaikki ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja muodostavat yksilön tulkitseman kaupunkikuvan. Kaupunkikuvaan voidaan vaikuttaa kehittämällä fyysisiä ja toiminnallisia olosuhteita ja viestintää, mutta kaupunki ei voi kokonaan kontrolloida, millainen kaupunkikuva eri kohderyhmillä siitä on.
Kaupunkikuvan yhteydessä puhutaan imagosta, identiteetistä, profiilista ja mielikuvista, mutta yhtenäistä käsitystä kaupunkikuvan määritelmästä on hankala löytää. Tutkimuksessa määritellään asian selventämiseksi kaupunkikuvan käsite.
Tutkimuksen laadullinen luonne mahdollistaa kaupunkikuvan käsitteen täsmentämisen. Tutkimusaineistosta, joka on kerätty ryhmähaastatteluilla, on löydettävissä kaupunkikuvan käsitteen ulottuvuudet.
Tutkimuksen mukaan kaupunkikuva koostuu kolmesta ulottuvuudesta: fyysisestä, toiminnallisesta ja mielikuvallisesta ulottuvuudesta. Nämä kaikki ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja muodostavat yksilön tulkitseman kaupunkikuvan. Kaupunkikuvaan voidaan vaikuttaa kehittämällä fyysisiä ja toiminnallisia olosuhteita ja viestintää, mutta kaupunki ei voi kokonaan kontrolloida, millainen kaupunkikuva eri kohderyhmillä siitä on.