Sisällönhallintajärjestelmän käytettävyys
Huusko, Juha-Antti (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman taustalla on tarve kehittää ja automatisoida WWW-sisällön hallintaa sisällönhallintajärjestelmän avulla. Tutkielman tavoitteena on tutkia WWW-pohjaisen sisällönhallintajärjestelmän valintakriteerejä järjestelmän käyttäjien eli sisällöntuottajien kokemaa käytettävyyttä painottaen.
Aluksi kirjallisuutta tutkimalla on selvitetty, mitä on käytettävyys WWW-ympäristössä ja mitä menetelmiä käyttämällä voidaan toteuttaa käytettävyydeltään hyviä WWW-sovelluksia. Sisällön hallinnan prosesseja ja verkkoviestinnän osaamisalueita tutkimalla on selvitetty, millaisia käyttäjäryhmiä sisällön hallintaan liittyen voidaan erottaa. Sisällönhallintajärjestelmien teknisiä ratkaisuja on tutkittu kirjallisuusanalyysin lisäksi järjestelmien testauksen avulla. Toteutettu testi antaa viitettä järjestelmien ominaisuuksien suoran vertailun vaikeudesta.
Sisällöntuottajat voidaan ryhmitellä sisällön asiantuntijoihin, erikoissisällön tuottajiin, sivujen laatijoihin ja sisällön hyväksyjiin. Tutkielman soveltavassa osiossa konstruktoidaan käyttäjä-tehtävämatriisi, joka jaottelee sisällöntuotantoprosessin tehtäviä käyttäjäryhmittäin.
Tässä tutkimuksessa kävi ilmi, että sisällönhallintajärjestelmän käytettävyyteen vaikuttaa suuresti se, kuinka järjestelmän toiminnot on tuotu esille käyttöliittymässä eri käyttäjäryhmät huomioon ottaen. Järjestelmäsovelluksen laatuun ja sitä kautta käytettävyyteen vaikuttavat osaltaan myös tekniset ratkaisut, kuten W3C:n standardien tukeminen, metatietojen tallennusmahdollisuus, sisältötiedostojen varastointitapa sekä WWW-sivujen ulkoasun erottaminen ohjelmakoodista ja varsinaisesta julkaistavasta sisällöstä.
Aluksi kirjallisuutta tutkimalla on selvitetty, mitä on käytettävyys WWW-ympäristössä ja mitä menetelmiä käyttämällä voidaan toteuttaa käytettävyydeltään hyviä WWW-sovelluksia. Sisällön hallinnan prosesseja ja verkkoviestinnän osaamisalueita tutkimalla on selvitetty, millaisia käyttäjäryhmiä sisällön hallintaan liittyen voidaan erottaa. Sisällönhallintajärjestelmien teknisiä ratkaisuja on tutkittu kirjallisuusanalyysin lisäksi järjestelmien testauksen avulla. Toteutettu testi antaa viitettä järjestelmien ominaisuuksien suoran vertailun vaikeudesta.
Sisällöntuottajat voidaan ryhmitellä sisällön asiantuntijoihin, erikoissisällön tuottajiin, sivujen laatijoihin ja sisällön hyväksyjiin. Tutkielman soveltavassa osiossa konstruktoidaan käyttäjä-tehtävämatriisi, joka jaottelee sisällöntuotantoprosessin tehtäviä käyttäjäryhmittäin.
Tässä tutkimuksessa kävi ilmi, että sisällönhallintajärjestelmän käytettävyyteen vaikuttaa suuresti se, kuinka järjestelmän toiminnot on tuotu esille käyttöliittymässä eri käyttäjäryhmät huomioon ottaen. Järjestelmäsovelluksen laatuun ja sitä kautta käytettävyyteen vaikuttavat osaltaan myös tekniset ratkaisut, kuten W3C:n standardien tukeminen, metatietojen tallennusmahdollisuus, sisältötiedostojen varastointitapa sekä WWW-sivujen ulkoasun erottaminen ohjelmakoodista ja varsinaisesta julkaistavasta sisällöstä.