Yrityksen arvot brandin perustana
Huuhtanen, Antti (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia yrityksen brandi- ja arvoprosesseja, sekä tutkia miten case- yrityksen brandi on rakentunut ja kuinka se peilaa yrityksen arvoja ja toimintatapoja sekä kuinka arvot heijastuvat brandissa eri sidosryhmien silmin.
Tutkimusongelman ratkaisen neljän tavoitteen avulla. Ensimmäisenä tavoitteena on selittää miksi yritykset rakentavat tuotteilleen ja palveluilleen brandia ja selvittää teollistenmarkkinoiden erityispiirteitä. Tämä tavoite saavutetaan käyttämällä hyödyksi brandin rakentamiseen liittyvää, erityisesti B-to-B markkinoita käsittelevää, brandikirjallisuutta.
Toisena tavoitteena on selvittää yrityksen arvoja brandin perustana. Tämän tavoitteen saavuttamisessa käsitellään yritysten arvoprosesseja käsittelevää kirjallisuutta sekä Savcor Group-konsernin johdon haastatteluja sekä ABB-konsernin edustajan haastattelua.
Kolmantena tavoitteena on selvittää miten brandin rakennusprosessi etenee ja mitä vaihtoehtoisia strategioita yrityksellä on. Neljäntenä tavoitteena on tutkia case yrityksen brandia ja sen taustalla olevia arvoja.
Empiirinen osa suoritettiin kyselytutkimuksena maalis-huhtikuussa 2003 yrityksen Suomessa toimivan henkilöstön ja asiakkaiden keskuudessa. Kyselytutkimuksen otos oli 110 henkilökunnan edustajaa sekä 143 yrityksen asiakkaiden edustajaa. Tutkimustulosten perusteella tutkittiin kuinka Savcorin arvot peilautuvat brandissa sekä selvitettiin kuinka, niin henkilöstö kuin asiakkaatkin, yrityksen kokonaisuudessaan mieltävät.
Tutkimusongelman ratkaisen neljän tavoitteen avulla. Ensimmäisenä tavoitteena on selittää miksi yritykset rakentavat tuotteilleen ja palveluilleen brandia ja selvittää teollistenmarkkinoiden erityispiirteitä. Tämä tavoite saavutetaan käyttämällä hyödyksi brandin rakentamiseen liittyvää, erityisesti B-to-B markkinoita käsittelevää, brandikirjallisuutta.
Toisena tavoitteena on selvittää yrityksen arvoja brandin perustana. Tämän tavoitteen saavuttamisessa käsitellään yritysten arvoprosesseja käsittelevää kirjallisuutta sekä Savcor Group-konsernin johdon haastatteluja sekä ABB-konsernin edustajan haastattelua.
Kolmantena tavoitteena on selvittää miten brandin rakennusprosessi etenee ja mitä vaihtoehtoisia strategioita yrityksellä on. Neljäntenä tavoitteena on tutkia case yrityksen brandia ja sen taustalla olevia arvoja.
Empiirinen osa suoritettiin kyselytutkimuksena maalis-huhtikuussa 2003 yrityksen Suomessa toimivan henkilöstön ja asiakkaiden keskuudessa. Kyselytutkimuksen otos oli 110 henkilökunnan edustajaa sekä 143 yrityksen asiakkaiden edustajaa. Tutkimustulosten perusteella tutkittiin kuinka Savcorin arvot peilautuvat brandissa sekä selvitettiin kuinka, niin henkilöstö kuin asiakkaatkin, yrityksen kokonaisuudessaan mieltävät.