Toimijat seurakuntien verkkoviestinnässä. Tapaustutkimus Lapuan hiippakunnasta
Huttunen, Raisa (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on Lapuan Hiippakunnan seurakuntien verkkoviestintä. Tutkimuksessa tarkastellaan seurakuntien ulkoista viestintää niiden Facebook-sivuilla ja kotisivuilla toimijaverkkoteorian avulla. Analyysin teossa on lisäksi hyödynnetty teemahaastattelua ja A. J. Greimasin aktanttimallia.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat seurakuntien ulkoisen viestinnän toteutumiseen niiden verkko- ja Facebook-sivuilla. Tutkimustavoite on jaettu kahteen tutkimuskysymykseen, jotka ovat 1) Mistä toimijoista toimijaverkot koostuvat? ja 2) Miten toimijaverkot rakentuvat?
Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä kuutta viestinnän työtehtäviä hoitavaa työntekijää neljästä eri seurakunnasta. Haastatteluaineiston perusteella seurakuntien verkkoviestintään liittyviä toimijoita nousi esiin yhteensä neljätoista kappaletta, joista seitsemän kuului inhimillisiin toimijoihin, kolme ei-inhimillisiin materiaalisiin toimijoihin ja neljä aineettomiin ei-inhimillisiin toimijoihin.
Toimijoiden tarkemmassa analyysissa paljastui, että seurakuntien verkkoviestintään liittyy monia päällekkäisiä toimijaverkostoja. Merkittävimpinä toimijoina seurakuntien verkkoviestinnän kannalta voidaan nähdä kirkko ja seurakunnat. Edelleen yksi keskeinen toimija verkostolle ovat viestinnästä vastaavat työntekijät seurakunnissa, jotka ovat onnistuneet sitouttamaan myös muita toimijoita osaksi verkkoviestinnän toteutusta. Seurakuntien verkkoviestinnän prosessi rakentuu siis näiden kolmen merkittävän toimijan muodostamille verkostoille.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat seurakuntien ulkoisen viestinnän toteutumiseen niiden verkko- ja Facebook-sivuilla. Tutkimustavoite on jaettu kahteen tutkimuskysymykseen, jotka ovat 1) Mistä toimijoista toimijaverkot koostuvat? ja 2) Miten toimijaverkot rakentuvat?
Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä kuutta viestinnän työtehtäviä hoitavaa työntekijää neljästä eri seurakunnasta. Haastatteluaineiston perusteella seurakuntien verkkoviestintään liittyviä toimijoita nousi esiin yhteensä neljätoista kappaletta, joista seitsemän kuului inhimillisiin toimijoihin, kolme ei-inhimillisiin materiaalisiin toimijoihin ja neljä aineettomiin ei-inhimillisiin toimijoihin.
Toimijoiden tarkemmassa analyysissa paljastui, että seurakuntien verkkoviestintään liittyy monia päällekkäisiä toimijaverkostoja. Merkittävimpinä toimijoina seurakuntien verkkoviestinnän kannalta voidaan nähdä kirkko ja seurakunnat. Edelleen yksi keskeinen toimija verkostolle ovat viestinnästä vastaavat työntekijät seurakunnissa, jotka ovat onnistuneet sitouttamaan myös muita toimijoita osaksi verkkoviestinnän toteutusta. Seurakuntien verkkoviestinnän prosessi rakentuu siis näiden kolmen merkittävän toimijan muodostamille verkostoille.