Servitisation in Value Creating Relationships : Views from Headquarters, Subsidiaries and Customers
Leposky, Tiina (2017)
Leposky, Tiina
Vaasan yliopisto
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-783-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-783-5
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Kansainväliset tuotantoyritykset pyrkivät yhä useammin lisäämään palveluiden määrää tarjousvalikoimassaan ja luomaan arvoa olemalla palveluorientoituneita. Tämä prosessi tunnetaan palvelullistamisena ja se perustuu pitkälti yritysten kykyyn ymmärtää asiakastarpeita ja -haluja ja vastata niihin. Tämä saattaa olla hankalaa kansainvälisille yrityksille, sillä tieto asiakkaista on asiakasvastaavilla, mutta päätökset resurssien jaosta tehdään tyypillisesti emoyrityksessä, jossa ei välttämättä ole suoraa asiakaskontaktia.
Teoreettinen viitekehykseni perustuu omaksumiskyvykkyyteen ja antaa pohjan arvonluonnin tarkasteluun ilmiönä yrityksen henkilökohtaisissa ja rakenteellisissa suhteissa. Tutkimus keskittyy yhteen kansainväliseen teknologiayritykseen, jonka organisaatiossa on vastikään aloitettu palvelullistamishanke. Tässä kontekstissa tutkin seitsemää asiakasvastaparia. Keräsin yhteensä 32 haastattelua, joista 7 tuli asiakkailta, 13 asiakasvastaavilta tai tytäryhtiöiden tukihenkilökunnalta ja 12 emoyrityksen työntekijöiltä. Data on koodattu ja analysoitu käyttämällä NVivo-ohjelmistoa.
Tuloksissa on useita näkökulmia arvoon prosessiluonteisena ilmiönä, ja ne osoittavat, että arvonluontiin liittyviä tekijöitä löytyy sekä henkilökohtaisista suhteista asiakkaiden ja asiakasvastaavien välillä sekä organisaatiotason suhteista tytäryritysten ja emoyrityksen välillä. Lisäksi voidaan todeta, että asiakkailla on myös suora yhteys organisaatiotasolle asiantuntijarakenteiden ja digitalisaation kautta ja näitä voidaan hyödyntää arvon luonnissa. Tutkimuksen keskeinen kontribuutio on palvelutoiminnan yhdistäminen tytäryhtiöiden ja emoyritysten keskinäisiin suhteisiin liittyvään tutkimukseen. Esitän työssä myös uuden tavan käsitteellistää omaksumiskyvykkyyttä liittämällä yhteen mikro- ja mesotasot. Asiakkaiden, tytäryhtiöiden ja emoyrityksen näkökulmat työssä mahdollistavat monipuolisen näkemyksen arvonluonnista palvelullistamisen kontekstissa.
Teoreettinen viitekehykseni perustuu omaksumiskyvykkyyteen ja antaa pohjan arvonluonnin tarkasteluun ilmiönä yrityksen henkilökohtaisissa ja rakenteellisissa suhteissa. Tutkimus keskittyy yhteen kansainväliseen teknologiayritykseen, jonka organisaatiossa on vastikään aloitettu palvelullistamishanke. Tässä kontekstissa tutkin seitsemää asiakasvastaparia. Keräsin yhteensä 32 haastattelua, joista 7 tuli asiakkailta, 13 asiakasvastaavilta tai tytäryhtiöiden tukihenkilökunnalta ja 12 emoyrityksen työntekijöiltä. Data on koodattu ja analysoitu käyttämällä NVivo-ohjelmistoa.
Tuloksissa on useita näkökulmia arvoon prosessiluonteisena ilmiönä, ja ne osoittavat, että arvonluontiin liittyviä tekijöitä löytyy sekä henkilökohtaisista suhteista asiakkaiden ja asiakasvastaavien välillä sekä organisaatiotason suhteista tytäryritysten ja emoyrityksen välillä. Lisäksi voidaan todeta, että asiakkailla on myös suora yhteys organisaatiotasolle asiantuntijarakenteiden ja digitalisaation kautta ja näitä voidaan hyödyntää arvon luonnissa. Tutkimuksen keskeinen kontribuutio on palvelutoiminnan yhdistäminen tytäryhtiöiden ja emoyritysten keskinäisiin suhteisiin liittyvään tutkimukseen. Esitän työssä myös uuden tavan käsitteellistää omaksumiskyvykkyyttä liittämällä yhteen mikro- ja mesotasot. Asiakkaiden, tytäryhtiöiden ja emoyrityksen näkökulmat työssä mahdollistavat monipuolisen näkemyksen arvonluonnista palvelullistamisen kontekstissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [514]