"Me ollaan kaikki samassa veneessä ja soudetaan yhdessä samaan suuntaan” : esimiesten ja henkilöstön käsityksiä hyvästä muutosjohtajuudesta
Laurila, Marianne (2017)
Laurila, Marianne
Vaasan yliopisto
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-772-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-772-9
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kuvataan esimiesten ja henkilöstön käsityksiä hyvästä muutosjohtajuudesta. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä ihmisten johtamisesta organisaatiomuutoksessa täydentämällä lähi- ja keskijohdon esimiesten sekä henkilöstön näkökulman avulla johtajuus- ja organisaatiomuutoskirjallisuuden luomaa muutosjohtajuuskuvaa, jossa heijastuu pitkälti ylimmän johdon näkökulma. Tutkimuksessa pyritään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: (1) Millaisia käsityksiä esimiehillä ja henkilöstöllä on hyvästä muutosjohtajuudesta? (2) Millaisen tentatiivisen mallin avulla muutosjohtajuut-ta voidaan illustroida heidän käsitystensä kokonaisvariaation pohjalta?
Tutkimusaineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä elektronisella lomakkeella neljästä merkittäviä muutoksia läpikäyneestä suuresta organisaatiosta kolmelta eri toimialalta: julkishallinnosta, sairaalapalvelualalta sekä rahoitus- ja vakuutusalalta. Yhteensä 127 vastaajan tuottama tekstiaineisto analysoitiin fenomenografisella menetelmällä. Analyysin lopputuloksena eroteltiin toisistaan neljä laadullisesti erilaista muutosjohtajuuskäsitystä: (1) ohjaava, (2) osallistava, (3) innostava ja (4) emansipoiva. Nämä käsitykset erosivat toisistaan sen suhteen, onko esimiestyön sisältö enemmän toiminta- vai tunnekeskeistä, sekä painottuuko kommunikaatiossa enemmän esimiehen taholta alaisille kulkeva yksisuuntainen vertikaalinen viestintä vai esimiehen ja alaisten väliseen avoimeen vuorovaikutukseen ja tasavertaisuuteen perustuva horisontaalinen viestintä. Tulosten perusteella muutosjohtajuus näyttää edellyttävän esimieheltä jatkuvaa tasapainottelua erilaisten sekä osittain toisilleen vastakkaisten ja yhtäaikaisesti läsnä olevien – paradoksaalisten – esimiestoimintaan alaisten taholta kohdistuvien odotusten välillä. Tulosten pohjalta kehitettiin muutosjohtajuuden paradoksaalista luonnetta havainnollistava metaforinen ”kompassimalli”, joka luo kuvaa siitä, mitä esimiehet ja henkilöstö pitävät tärkeänä ihmisten johtamisessa organisaatiomuutoksessa.
Tutkimus tuottaa teoreettisen kontribuution muutosjohtajuutta koskevaan keskusteluun kahdella tavalla. Ensinnäkin, tutkimuksen lopputuloksena esitetyn ”kompassimallin” valossa muutosjohtajuus näyttäytyy paradoksaalisena ja moniulotteisena ilmiönä siinä missä aikaisemmassa kirjallisuudessa muutosjohtajuutta on usein lähestytty lineaarisena prosessina ja toisensa poissulkevina johtajuustyyleinä tai toimintatapoina, joista esimiehen tulisi kyetä valitsemaan kuhunkin tilanteeseen parhaiten sopivin vaihtoehto. Toiseksi, muutosjohtajuuteen kohdistuneesta runsaasta ja rikkaasta aikaisemmasta tutkimuksesta huolimatta näyttää siltä, että emansipoiva muutosjohtajuuskäsitys, eli alaisten auttaminen vapautumaan organisaatiomuutoksen aiheuttamien negatiivisten tunnesidosten vallasta, tuo arvokkaan lisän aihetta koskevaan keskusteluun. Tutkimuksen käytännön hyötyjiä ovat erityisesti esimiehet sekä heidän koulutuksestaan ja konsultoinnistaan vastaavat tahot, sillä ”kompassimalli” voi toimia heuristisena apuvälineenä esimiesten koulutuksessa organisaatioissa, jotka haluavat kehittää muutosjohtajuusosaamistaan. Lisäksi tutkijat voivat soveltaa mallia hypoteesien laatimisen pohjana tarkastellessaan muutosjohtajuuden ongelmakohtia tai menestystekijöitä sekä tiettyjen esimiestoimintojen vaikutusta erilaisiin organisatorisiin ja yksilötason tekijöihin.
Tutkimusaineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä elektronisella lomakkeella neljästä merkittäviä muutoksia läpikäyneestä suuresta organisaatiosta kolmelta eri toimialalta: julkishallinnosta, sairaalapalvelualalta sekä rahoitus- ja vakuutusalalta. Yhteensä 127 vastaajan tuottama tekstiaineisto analysoitiin fenomenografisella menetelmällä. Analyysin lopputuloksena eroteltiin toisistaan neljä laadullisesti erilaista muutosjohtajuuskäsitystä: (1) ohjaava, (2) osallistava, (3) innostava ja (4) emansipoiva. Nämä käsitykset erosivat toisistaan sen suhteen, onko esimiestyön sisältö enemmän toiminta- vai tunnekeskeistä, sekä painottuuko kommunikaatiossa enemmän esimiehen taholta alaisille kulkeva yksisuuntainen vertikaalinen viestintä vai esimiehen ja alaisten väliseen avoimeen vuorovaikutukseen ja tasavertaisuuteen perustuva horisontaalinen viestintä. Tulosten perusteella muutosjohtajuus näyttää edellyttävän esimieheltä jatkuvaa tasapainottelua erilaisten sekä osittain toisilleen vastakkaisten ja yhtäaikaisesti läsnä olevien – paradoksaalisten – esimiestoimintaan alaisten taholta kohdistuvien odotusten välillä. Tulosten pohjalta kehitettiin muutosjohtajuuden paradoksaalista luonnetta havainnollistava metaforinen ”kompassimalli”, joka luo kuvaa siitä, mitä esimiehet ja henkilöstö pitävät tärkeänä ihmisten johtamisessa organisaatiomuutoksessa.
Tutkimus tuottaa teoreettisen kontribuution muutosjohtajuutta koskevaan keskusteluun kahdella tavalla. Ensinnäkin, tutkimuksen lopputuloksena esitetyn ”kompassimallin” valossa muutosjohtajuus näyttäytyy paradoksaalisena ja moniulotteisena ilmiönä siinä missä aikaisemmassa kirjallisuudessa muutosjohtajuutta on usein lähestytty lineaarisena prosessina ja toisensa poissulkevina johtajuustyyleinä tai toimintatapoina, joista esimiehen tulisi kyetä valitsemaan kuhunkin tilanteeseen parhaiten sopivin vaihtoehto. Toiseksi, muutosjohtajuuteen kohdistuneesta runsaasta ja rikkaasta aikaisemmasta tutkimuksesta huolimatta näyttää siltä, että emansipoiva muutosjohtajuuskäsitys, eli alaisten auttaminen vapautumaan organisaatiomuutoksen aiheuttamien negatiivisten tunnesidosten vallasta, tuo arvokkaan lisän aihetta koskevaan keskusteluun. Tutkimuksen käytännön hyötyjiä ovat erityisesti esimiehet sekä heidän koulutuksestaan ja konsultoinnistaan vastaavat tahot, sillä ”kompassimalli” voi toimia heuristisena apuvälineenä esimiesten koulutuksessa organisaatioissa, jotka haluavat kehittää muutosjohtajuusosaamistaan. Lisäksi tutkijat voivat soveltaa mallia hypoteesien laatimisen pohjana tarkastellessaan muutosjohtajuuden ongelmakohtia tai menestystekijöitä sekä tiettyjen esimiestoimintojen vaikutusta erilaisiin organisatorisiin ja yksilötason tekijöihin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [514]