Kaupan kilpailutilanteen arviointi normirajoitteiden valossa
Hukari, Veijo Urho (2014)
Hukari, Veijo Urho
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kaupan kilpailutililanne Suomessa on pelkistynyt kahden kaupparyhmittymän väliseksi kilpailuksi. Tilanne aiheuttaa rakenteellisia muutoksia paitsi kaupan toimintamenetelmiin myös, kaupan alihankkijoina toimivan teollisuuden rakenteisiin, eikä näitä voida pitää aina positiivisina.
Keskityn tässä tutkielmassa avaamaan tilanteeseen vaikuttavan normijärjestelmän syntyhistoriaa sekä sopivuutta nykyiseen markkinatalousjärjestelmään. Toisena osana erittelen yritystoiminnan muutoksia ja muutosten ja normijärjestelmän yhteensopivuutta. Kolmanneksi arvioin markkinavoiman käyttöön liittyviä vaikutuksia ja viimeiseksi tilannetta pelkästään markkinatalouden toiminnan lähtökohdista.
Lähestyn ongelmaa keskeisesti nykyisen normijärjestelmän pohjalta. En siis liitä tarkasteluun taloudellista yritysanalyysiä.
Keskeisenä johtopäätöksenä pidän sitä, että nykyinen kaupan kilpailutilanteeseen liittyvä normijärjestelmä on osuustoimintaliikkeen kohdalla vanhentunut. Vanhentuminen heijastuu lisäksi verojärjestelmään ja uusien markkinointi- ja myyntimenetelmien muutoksiin. Vaikka järjestelmällä on vahva tuki osalta yhteiskuntaa, järjestelmä on menettänyt perustansa, eikä muutosta ole syytä enää estää.
Toisaalta tilanteeseen johtanut yhteiskunnallinen kehitys on ollut pitkä ja siksi rakenteet ovat syvällä kulttuurissa. Muutos vaatii pitkän aikavälin suunnitelman, jotta yrityselämä voi siihen sopeutua mahdollisimman vähin haittaseurauksin.
Keskityn tässä tutkielmassa avaamaan tilanteeseen vaikuttavan normijärjestelmän syntyhistoriaa sekä sopivuutta nykyiseen markkinatalousjärjestelmään. Toisena osana erittelen yritystoiminnan muutoksia ja muutosten ja normijärjestelmän yhteensopivuutta. Kolmanneksi arvioin markkinavoiman käyttöön liittyviä vaikutuksia ja viimeiseksi tilannetta pelkästään markkinatalouden toiminnan lähtökohdista.
Lähestyn ongelmaa keskeisesti nykyisen normijärjestelmän pohjalta. En siis liitä tarkasteluun taloudellista yritysanalyysiä.
Keskeisenä johtopäätöksenä pidän sitä, että nykyinen kaupan kilpailutilanteeseen liittyvä normijärjestelmä on osuustoimintaliikkeen kohdalla vanhentunut. Vanhentuminen heijastuu lisäksi verojärjestelmään ja uusien markkinointi- ja myyntimenetelmien muutoksiin. Vaikka järjestelmällä on vahva tuki osalta yhteiskuntaa, järjestelmä on menettänyt perustansa, eikä muutosta ole syytä enää estää.
Toisaalta tilanteeseen johtanut yhteiskunnallinen kehitys on ollut pitkä ja siksi rakenteet ovat syvällä kulttuurissa. Muutos vaatii pitkän aikavälin suunnitelman, jotta yrityselämä voi siihen sopeutua mahdollisimman vähin haittaseurauksin.