RESURSSIT TEOLLISESSA PALVELULIIKETOIMINNASSA
Huikkola, Tuomas (2010)
Huikkola, Tuomas
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Palveluiden rooli on korostunut viimeisten vuosikymmenten aikana paitsi länsimaisissa yhteiskunnissa, myös teollisuusyrityksissä. Vuoden 2008 loppupuolella alkanut globaali talouskriisi vähensi teollisuusyritysten asiakkaiden investointeja ja useat yritykset painottavat strategisissa linjauksissa sekä yritysostoissa palveluiden merkitystä. Investointihyödykkeitä valmistavat yritykset ovat siirtyneet tarjoamaan palveluita, jotta ne saisivat tasaisemman tulovirran ja paremman kannattavuuden, suojautuisivat paremmin suhdannevaihteluilta, saisivat strategisen hyödyn muihin yrityksiin verrattuna, oppisivat enemmän asiakkailtaan sekä parantaisivat omaa operatiivista tehokkuuttaan. Tuotedifferoinnin sijasta palvelut muodostavat usein teollisuusyrityksen liiketoiminnan ytimen.
Tutkimuksessa selvitetään, mitä resursseja, resurssien kombinaatioita ja kyvykkyyksiä teollisuusyritykset tarvitsevat niiden siirtyessä tuoteliiketoiminnasta kohti palveluliiketoimintaa. Tutkimuksen tulokset perustuvat puolistrukturoituihin haastatteluihin yhteensä yhdeksässä teollisia projektiluontoisia palveluita tarjoavassa yrityksessä, joissa palveluliiketoiminnan osuus liikevaihdosta on merkittävä. Tutkimuksessa tehdään kirjallisuuskatsaus resurssiperustaiseen strategianäkemykseen ja teolliseen palveluliiketoimintaan sekä tarkastellaan niihin liittyviä aikaisempia tutkimuksia. Tutkimuksen empiirisessä osiossa tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista vertailevaa tapaustutkimusta.
Palveluliiketoimintaan siirryttäessä yrityksen tulee kyetä hyödyntämään hallinnoimiaan resursseja: erityisesti henkilöstön osaamiseen, teknologisiin ratkaisuihin sekä pääoman käyttämiseen liittyvät tekijät korostuvat. Palveluyrityksen tulee osata hyödyntää yrityksen ulkopuolisia resursseja liikkumalla arvojärjestelmässä ylä- ja alavirtaan. Teknologiaosaamisen lisäksi yrityksiltä vaaditaan muutosprosessissa yhä laajempaa liiketoimintojen ja asiakkaiden ymmärtämistä, suhdespesifejä investointeja, liiketoimintamallien kehittämistä sekä oppimis- ja mukautumiskykyä eri organisaatiotasoilla.
Tutkimuksessa selvitetään, mitä resursseja, resurssien kombinaatioita ja kyvykkyyksiä teollisuusyritykset tarvitsevat niiden siirtyessä tuoteliiketoiminnasta kohti palveluliiketoimintaa. Tutkimuksen tulokset perustuvat puolistrukturoituihin haastatteluihin yhteensä yhdeksässä teollisia projektiluontoisia palveluita tarjoavassa yrityksessä, joissa palveluliiketoiminnan osuus liikevaihdosta on merkittävä. Tutkimuksessa tehdään kirjallisuuskatsaus resurssiperustaiseen strategianäkemykseen ja teolliseen palveluliiketoimintaan sekä tarkastellaan niihin liittyviä aikaisempia tutkimuksia. Tutkimuksen empiirisessä osiossa tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista vertailevaa tapaustutkimusta.
Palveluliiketoimintaan siirryttäessä yrityksen tulee kyetä hyödyntämään hallinnoimiaan resursseja: erityisesti henkilöstön osaamiseen, teknologisiin ratkaisuihin sekä pääoman käyttämiseen liittyvät tekijät korostuvat. Palveluyrityksen tulee osata hyödyntää yrityksen ulkopuolisia resursseja liikkumalla arvojärjestelmässä ylä- ja alavirtaan. Teknologiaosaamisen lisäksi yrityksiltä vaaditaan muutosprosessissa yhä laajempaa liiketoimintojen ja asiakkaiden ymmärtämistä, suhdespesifejä investointeja, liiketoimintamallien kehittämistä sekä oppimis- ja mukautumiskykyä eri organisaatiotasoilla.